Toegankelijkheid gemeentewebsites in kaart gebracht
Adviesbureaus Morgens en PBLQ brengen de digitale toegankelijkheid van gemeentewebsites in kaart. Er wordt binnenkort een quick scan afgerond die de verbeterpunten in de digitale dienstverlening van gemeenten moet verduidelijken.
Adviesbureaus Morgens en PBLQ brengen de digitale toegankelijkheid van gemeentewebsites in kaart. Er wordt binnenkort een quick scan afgerond die de verbeterpunten in de digitale dienstverlening van gemeenten moet verduidelijken.
Burger steeds meer actief betrokken
Niet iedere burger is digitaal even vaardig en daarover bestaan zorgen. En niedere gemeente past de digitale diensten even goed aan op de vaardigheden van burgers. Het overheidsbeleid is wat digitale dienstverlening betreft duidelijk aan het verschuiven, zo schrijft consultant Peter Keur op de website van Morgens. ‘De burger wordt vaker écht als uitgangspunt genomen en in sommige gevallen zelfs actief betrokken. Dat zien we bijvoorbeeld in de vorm van burgerpanels, het toepassen van klantreisonderzoek en het meten van het gebruik van websites. Dit betekent dat de overheid naar de burger toe beweegt. De overheid past haar digitale diensten aan op de behoeften en vaardigheden van de burger.’
Digitale diensten in de praktijk
Morgens werkt met PBLQ aan een quick scan van gemeentewebsites waarmee meer zicht kan worden verkregen op de praktijk van digitale dienstverlening bij gemeenten. In de quick scan wordt beschreven hoe digitale diensten door gemeenten in de praktijk worden aangeboden. Onder meer de inzet van burgerpanels, klantreizen en het meten van websitegebruik en hoe dit digitale dienstverlening toegankelijker maakt wordt onder de loep genomen.
Goede toegankelijkheid verplicht
Het ministerie van BZK gaat de Europese richtlijn voor toegankelijkheid van overheidswebsites en mobiele applicaties omzetten naar wetgeving. Dat zei minister Blok een jaar geleden in zijn antwoord op vragen over de Digitale infrastructuur van de PvdA. De wet gaat de verplichting van het toepassen van de Europese standaard voor de toegankelijkheid van websites regelen. Voor burgers met bijvoorbeeld een visuele handicap of een slecht gehoor is het niet altijd mogelijk om toegang te krijgen tot overheidsinformatie, wanneer niet aan de standaard wordt voldaan.
Afwijken mogelijk
De huidige Europese standaard voor toegankelijkheid komt overeen met de huidige open standaard webrichtlijnen en geldt niet alleen voor websites, maar ook voor mobiele applicaties van overheden. Alleen wanneer er sprake is van ‘onevenredige last’, of van een specifieke uitzondering zoals geformuleerd in de richtlijn, mag er van afgeweken worden
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het zou wel prettig zijn als de standaard producten bij iedere gemeente op gelijke wijze te verkrijgen zouden zijn. Al is dat via bol.overheid.com. Ook voor zorgproducten en artikelen van ketenpartners.
"Het ministerie van BZK gaat de Europese richtlijn voor toegankelijkheid van overheidswebsites en mobiele applicaties omzetten naar wetgeving".
Waarom zou je dit willen? Doen ze dat in Roemenië, bijvoorbeeld, ook.
Waarom zorg je niet dat eerst in je eigen land alles werkelijk op orde is voordat je er wetgeving op los gaat laten.
Blijkbaar zijn er toch nog veel rijksambtenaren die niets te doen hebben gezien hun veranderdriften.