Suwi-IT: geld en regie nodig
De ondersteuning van de Suwi-keten door ICT is nog te beperkt. Forse investeringen en een strakke regie vanuit het ministerie zijn nodig, zo blijkt uit de Suwi-evaluatie 2006.
De ondersteuning van de Suwi-keten door ICT is nog te beperkt. Forse investeringen en een strakke regie vanuit het ministerie zijn nodig, zo blijkt uit de Suwi-evaluatie 2006.
Het rapport Suwi-evaluatie 2006 onder auspiciën van PricewaterhouseCoopers stelt dat het al een prestatie van formaat is dat de in de in 2002 ingevoerde wet Samenwerking uitvoering werk en inkomen (Suwi) voorziene organisaties, met name CWI en UWV, ook werkelijk tot stand zijn gebracht en ook min of meer ordentelijk functioneren. De centrale Suwi-doelstellingen – werk boven inkomen, klantgerichtheid en doelmatigheid – zijn, hoewel er zeker vooruitgang is geboekt, nog niet gerealiseerd.
Tijd voor cruciale investeringen in ketensamenwerking, stroomlijning van de uitvoeringsprocessen en de ondersteuning met ICT. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid moet de inhoudelijke regie in handen nemen als het gaat om zaken als ketensamenwerking en de vormgeving van een ketenbrede ICT-architectuur. Tot nu toe is de sturing gericht geweest op de afzonderlijke organisaties die bovendien de vrijheid hadden hun eigen informatiebeleid vast te stellen.
De evaluatie onderkent dat veel en complex werk is verricht bij de totstandkoming van de ICT-infrastructuur. De voorlopers van CWI en UWV, Arbeidsvoorziening en de bedrijfsverenigingen, waren informatie-eilanden met een gebrekkige informatiehuishouding. Met name UWV moest een veelheid aan legacysystemen convergeren naar een beperkt aantal systemen. De evaluatie pleit ervoor om, als het gaat om de backofficeprocessen voor betaling en claimbehandeling, weer bij het begin te beginnen en op basis van de overeenkomsten in de processen van WIA, WW en ZW een nieuw modern proces te ontwikkelen.
Degelijke basis
De huidige voorzieningen, Suwinet, de polisadministratie, SONAR, werk.nl en e-Intake bieden volgens het rapport een degelijke basis voor de dienstverlening aan de burger. Toch is maar beperkte progressie geboekt. De ICT levert nog maar een geringe bijdrage aan de keteninformatisering. Zo worden bijvoorbeeld slechts 5 van de 16 belangrijk genoemde ‘interactiemomenten’ in de Suwi-keten door IT ondersteund. De automatisering betreft vooral de relatie tussen CWI en UWV en tussen CWI en de sociale diensten. De relatie met de andere partijen als ARBO-diensten, re-integratiebedrijven en zorgverleners, is nauwelijks geautomatiseerd. Tussen de partijen vloeit nog immer een immense papierstroom en er is nog steeds sprake van dubbele en overlappende werkzaamheden.
Het AKO heeft in het Suwi-Ketenprogramma 2006 al enkele verbeteracties gedefinieerd rondom ketensamenwerking, zoals de invoering van het Digitaal Klanten Dossier (DKD) en de implementatie van Suwinet-Meldingen, de uitwisseling van gegevens tussen applicaties bij de verschillende ketenpartners. (Peter Lievense)
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.