Noord-Holland aan de slag met zelfrijdende auto
Provincie Noord-Holland houdt tussen 14 en 16 september een ‘hackathon’ op het circuit van Zandvoort. Deelnemers krijgen 48 uur de tijd om in teams een systeem te ontwerpen waarmee op provinciale wegen verkeersinformatie overgebracht kan worden naar zelfrijdende auto’s. Dat maakt de provincie op de eigen website bekend.
Provincie Noord-Holland houdt tussen 14 en 16 september een ‘hackathon’ op het circuit van Zandvoort. Deelnemers krijgen 48 uur de tijd om in teams een systeem te ontwerpen waarmee op provinciale wegen verkeersinformatie overgebracht kan worden naar zelfrijdende auto’s. Dat maakt de provincie op de eigen website bekend.
Zelfrijdende auto’s faciliteren
De naam van de wedstrijd luidt ‘Hack the Road’. De bedoeling is om uiteindelijk zelfrijdende auto’s zo goed mogelijk te faciliteren wanneer ze op de weg zijn. Informatie die van belang is voor een automobilist, zoals gevaarlijke weersituaties of een onverwachte situatie op de weg, moet worden gecommuniceerd naar zelfrijdende auto’s, met de bedoeling dat deze de snelheid automatisch erop kan aanpassen. Op dit moment zijn provinciale wegen en wegen in het algemeen nog niet klaar voor de slimme, zelfrijdende auto, zo schrijft de provincie.
Internationale deelnemers
Tijdens het 48-uur durende evenement komen er zo’n tachtig internationale en lokale ontwikkelaars, designers, makers, infrastructuur-experts en andere deskundigen samen om samen te werken aan ideeën. De winnaar van de hackathon krijgt een reis naar Californië om daar een prototype te laten zien aan geïnteresseerde overheden, bedrijven en universiteiten.
Hoge verwachtingen
De verwachting is dat er de komende vijftien tot twintig jaar forse stappen gemaakt worden met zelfrijdende voertuigen. Steden moeten zich daar goed op voorbereiden, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor beleidsmakers.Onlangs verscheen het rapport Driverless Future waarin Arcadis, HR&A en Sam Schwartz de impact van zelfrijdende voertuigen en andere opkomende verkeersvormen op Amerikaanse steden beschrijven.
Positieve effecten zelfrijdende voertuigen.
Beleidsmakers moeten bij plannen niet alleen kijken naar het huidige vervoer, maar ook naar de vervoersmogelijkheden die erbij gaan komen. Behalve wandelen, fietsen en OV en wordt er in de toekomst meer gebruik gemaakt van gedeelde zelfrijdende voertuigen, zo verwachten de rapporteurs. Ze schatten dat er in de Verenigde Staten over vijftien tot twintig jaar zo'n zeven miljoen automobilisten de stap zetten naar zelfrijdende deelauto's.
Het moet zijn: autonoom rijdende auto.