Kwart burgers gooit agenda om voor dienstverlening overheid
Een kwart van de burgers ziet zich genoodzaakt zijn agenda om te gooien voor diensten van de overheid, blijkt uit onderzoek van financieel dienstverlener Everest.
Eerder weggaan van werk, oppas regelen of zelfs vrij nemen; bijna één op de vier burgers moet dergelijke maatregelen treffen voor het afnemen van producten of diensten van de overheid, zoals het wijzigen van kinderbijslag en het regelen van een vergunningsaanvraag. Dat blijkt uit een onderzoek naar de dienstverlening van de overheid van financiële dienstverlener Everest onder 840 burgers.
Liever niet aan het loket
Uit het onderzoek blijkt dat burgers steeds minder bereid zijn om naar een loket te gaan om zaken met de overheid te regelen. 77 procent van de respondenten handelt de zaken liever online af. Slechts 1 op de 5 geeft de voorkeur aan persoonlijk contact op een kantoor of in het gemeentehuis of contact per post of telefoon.
Mobiele devices
De smartphone en tablet is nog geen gemeengoed in de communicatie tussen overheid en burger. Slechts drie procent heeft een voorkeur voor deze communicatiemiddelen. Een belangrijke reden daarvoor is dat veel online diensten van de overheid nog niet geschikt zijn om via mobiele devices gebruikt te worden.
Alles digitaal
Minister Plasterk streeft ernaar om alle dienstverlening van de overheid per 2017 online toegankelijk te maken. Momenteel, zo blijkt uit het onderzoek, heeft iets minder dan de helft van de burgers vertrouwen in de geautomatiseerde afhandeling van digitale diensten van de overheid. Toch verwacht 54 procent van de respondenten dat in 2017 alle overheidszaken digitaal afgehandeld kunnen worden.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
KWART BURGERS GOOIT AGENDA OM VOOR DIENSTVERLENING OVERHEID.
Wauw. Erg zeg. Ze gooien hun hele agenda om teneinde één keer in de zoveel tijd naar het gemeentehuis te gaan. Is dat zo erg? Denk eens aan alle kosten die een avondopenstelling met zich meebrengt: Verwarming en licht (hoezo energiebesparing) Bewaking. Meer personeel aannemen want de loketten moeten overdag toch bezet zijn met of zonder afspraak.
Zo langzamerhand krijg ik toch echt genoeg van die burger, of is het de politiek die dat aanzwengelt? De overheid is tegenwoordig overal de schuld van, moet alles voor de burger opknappen.
@ John Je hebt helemaal gelijk.
Als de gemeenten niet individueel het wiel uitvinden maar collectief de digitale dienstverlening gaan verbeteren, dan hoeft het niet perse duurder te zijn, misschien zelfs op termijn goedkoper!... Helaas is het Rijk hierbij nodig om voor de nodige uniformering te zorgen... Dat zou wat minder vrijblijvend mogen, aangezien de ambitie eigenlijk inmiddels al ruim 14 jaar uitgedragen wordt...
De gemeenten kunnen leren van ander branches in de dienstverlening, ook internationaal. Zo was er laatst een internationaal multidisciplinair congres in Turkije...met Nederlandse vertegenwoordiging. Voor je het weet loopt Nederland, als " innovatieve kennisintensieve economische motor" achter de feiten aan.... Dus nu niet achterover leunen, maar de burger serieus nemen en echt werk maken van digitale dienstverlening! En ja, uiteraard de ander kanalen (nog) niet uitsluiten... Kortom: respecteer de burger als klant, richt hierop je bedrijfsvoering in, en handel ernaar !
En wat moet je je daar dan bij voorstellen? Dat bij god's gratie er één enkele juffrouw achter de balie blijft zitten tot halfzeven.
Een beetje supermarkt is zes dagen per week tot acht uur open. Een beetje warenhuis kent een koopavond tot negen uur.
Maar de gemeente Ede: half zeven....
Amateurs is nog een te vriendelijke omschrijving voor dit soort ambtelijke 'klantvriendelijkheid'. Klungels.