Informatietechnologie weer niet serieus genomen
Het regeerakkoord is weer erg zuinig met visie op de inzet van informatietechnologie. Terwijl er toch voldoende goede inzichten beschikbaar zijn.
Het regeerakkoord is weer erg zuinig met visie op de inzet van informatietechnologie. Terwijl er toch voldoende goede inzichten beschikbaar zijn.
Keuzes gemaakt
In het nieuwe regeerakkoord maken VVD en PvdA stevige keuzes, mede gebaseerd op de bijdragen van partijen 'uit het veld'. De polder is terug, zei VNO-NCW-voorzitter Bernard Wientjes. Hij was niet de enige die zijn zegje deed. Een van de bijdragen die de onderhandelaars de afgelopen weken binnenkregen was die van de groep '20x20', een los verband van deskundigen uit overheid, bedrijfsleven en wetenschap. Zij presenteerden diverse opties voor het realiseren van miljarden aan bezuinigingen, gewoon door dingen efficiënter te doen. Met gedwongen elektronisch factureren zou bijvoorbeeld een kwart miljard vrijkomen. Gerichtere fraudebestrijding kan zelfs 2,5 miljard opleveren. Het serieus inzetten van de digitale Berichtenbox (in Mijnoverheid.nl) zou een half miljard schelen en allerlei controles kunnen ook digitaal - weer een miljard.
Weinig nieuws op ICT-gebied
Wie het regeerakkoord erop naleest ziet van de voorstellen eigenlijk niets terug. Sowieso zien VVD en PvdA maar sporadisch nieuwe mogelijkheden voor het inzetten van ICT. Wel komen er 'tien publiek-private doorbraakprojecten, ondermeer gericht op het vergroten van het gebruik en de kennis van ICT door het midden- en kleinbedrijf, in de topsectoren en in sectoren als onderwijs en zorg'. Daarmee wordt in ieder geval een omissie in het topsectorenbeleid wat rechtgezet.
Verminderen van regeldruk
Het verminderen van regeldruk en administratieve lasten is ook belangrijk, stelt het akkoord. 'De te formeren regering belooft daarom dat bedrijven en burgers uiterlijk in 2017 hun zaken met de overheid – zoals het aanvragen van een vergunning – digitaal kunnen afhandelen. Er komt een eenmalige gegevensuitvraag voor ondernemers die gebruik maken van het Ondernemingsdossier om bedrijfsgegevens uit te wisselen met de overheid.' Niet echt nieuwe plannen. Enige vernieuwing is nog terug te vinden in de plannen op justitieel gebied. Politie, OM, ZM, maar ook bijvoorbeeld jeugdzorg zullen hun ICT-systemen beter op elkaar aansluiten. Ook wordt 'digitaal procederen' in het bestuursrecht mogelijk. Miljarden zal dat niet opleveren.
Argumenten komen niet aan
Wat zouden de argumenten zijn geweest van de onderhandelaars om de voorstellen van de 20x20-groep ergens in het proces te laten sneuvelen? Of zouden de suggesties verloren zijn geraakt in de grote stapel bijdragen, onderzoeken en lobbybrieven uit het hele land? Op de een of andere manier maken de zinvolle suggesties van de groep - het zijn niet de minsten - kennelijk geen indruk. Het akkoord komt niet veel verder dan het voortbouwen op bestaande initiatieven. Dat doet in ieder geval vermoeden dat het aan de onderhandelingstafel wederom heeft ontbroken aan echt inzicht in de mogelijkheden van informatietechnologie en het inzetten ervan. En dat terwijl er in tussen bij (semi-)overheidsinstanties als ICTU, KING en uitvoeringsinstanties als de RDW en de Belastingdienst toch inmiddels genoeg mensen rondlopen die dergelijke inzichten wel hebben.
Misschien wordt het tijd voor zoiets als een ICT-tegenhanger van de SER, waarin de visies op innovatie en efficienslyslagen met ICT worden gebundeld. Die kan dan de volgende keer meepolderen.
Een losse groep deskundige komen met oplossingen die eigenlijk allang uitgevoerd hadden moeten worden. Los van het feit, dat sommige controles een beetje ruiken naar staatscontrole van de burger. Menige controlesystemen die zijn opgebouwd, zou zelfs de stasi jaloers op zijn.
De ICT kennis van het middelen en klein bedrijf, de topsectoren en onderwijs en zorg moet verbeterd worden.
Tja, over de wijze hoe het midden en klein bedrijf zich zelf organiseert heeft de overheid niets over te zeggen, dat is een zaak van de eigenaren. Waarschijnlijk bedoel je dat de overheid met geld over de brug moet komen. Sorry beste schrijver, de belastingbetaler heeft te druk met het betalen van de banken, zuidelijke landen, pensionado's en zorgkosten. Best makkelijk om de lasten bij de belastingbetaler neer te leggen als je de bedrijven wilt redden.
En over onderwijs en zorg, tja, die zitten al 20 jaar in de problemen. En de overschrijdingen hebben te maken met de zorgkosten van mensen en zorgsystemen. Bedrijven weten namelijk dat zorg, geld mag kosten en door het ontbreken van concurrentie zijn de kosten alleen maar gestegen. De overheid kan hier niets tegen doen al zegt de overheid het tegenovergestelde.
Het verminderen van regeldruk, daarvoor heb je juist geen ict nodig, maar een rode pen. Als je wetten doorstreept hoef je deze ook niet uit te voeren. Dus ook geen uitgaven. Je houdt de regels instand, en van vermindering is geen sprake, alleen de uitvoering ervan zou sneller moeten gebeuren.
Als je wilt dat de overheid effectiever en efficienter moet gaan werken, moet je gaan nadenken, wat de overheid wel of niet moet doen. Dan ga je omvang en dus de kosten van de kosten van de overheid verminderen. Dan zul je de betalingbetaler heel blij maken.
Jouw voorstellen maken de overheid nog machtiger, en more invasive. Deze voorstellen kosten veel geld, en ik weet uit ervaring dat de bezuiniging direct ingezet wordt om andere ideeen van de politiek uit te voeren.
Het verbaast mij nog steeds dat de overheid alles moet oplossen, ongeacht de (dis)functioneren van de overheid van de afgelopen 40 jaar. Heb je een probleem, los het zelf op. En gooit het niet op de rug van de betalingbetaler. Tenzij de belastingbetaler keuzemogelijkheden krijgt.