Gemeenten krijgen bezoek van i-Coaches
Voor oktober wil KING via zijn i-Coaches met alle gemeenten hebben gesproken over hun voortgang op het gebied van de invoering van e-overheidsvoorzieningen. Helemaal vrijblijvend is het bezoek niet.
Voor oktober wil KING met alle gemeenten hebben gesproken over hun voortgang op het gebied van de invoering van e-overheidsvoorzieningen. de gecertificeerde i-Coaches van KING zullen daarvoor afspraken maken. Helemaal vrijblijvend is het bezoek niet.
Operatie
De twintig i-Coaches die KING heeft opgeleid om de 'Operatie NUP' bij de gemeenten handen en voeten te geven hebben al tientallen gesprekken gevoerd en in de loop van september hopen ze de gemeentesecretaris en de NUP-coördinator in de meeste gemeenten te hebben gesproken. NUP staat voor nationaal Uitvoeringsprogramma e-overheid en dienstverlening en de Operatie NUP is daarvan de 'herstart' bij de gemeenten, die nodig bleek toen duidelijk werd dat de Haagse ambities op dit gebeid maar langzaam realiteit werden.
Tweeledig
"Mijn inschatting is dat gemeenten die afspraak graag maken", zegt Jan Draaisma, coördinator i-Coaches bij KING. Hij ziet het bezoek van de i-Coaches als tweeledig. "We zetten het enerzijds in als marketinginstrument, maar anderzijds is het een manier opm informatie op te halen. Daarbij gaat het om twee vragen: welke knelpunten zijn er op dit moment bij de betreffende gemeente, en in hoeverre gebruiken gemeenten die 104 miljoen euro die ervoor is gereserveerd."
Rapportage
Draaisma bevestigt dat het overleg met de i-Coach op zich vrijblijvend is. "Maar wat we wel doen is daarover rapporteren naar de stuurgroep waarin ook BZK en VNG zijn vertegenwoordigd. Als blijkt dat gemeenten er helemaal niet aan meewerken verwacht ik wel dat er van die zijde actie wordt ondernomen."
i-Spiegel
De i-Coaches zullen tijdens de gepsrekken specifiek wijzen op de middelen die beschikbaar zijn om gemeenten te helpen met de implementatie van e-overheidsvoorzieningen uit het NUP. Twee specifieke vorobeelden zijn de i-NUP Academy en de inzet van i-Spiegel, software die inzicht kan bieden in de baten van de basisregistraties die gemeenten inmiddels hebben ingevoerd maar wellicht nog niet optimaal gebruiken.
in deze filosofie vanuit hun intrinsieke
motivatie klanten." zo lees ik in de King-folder "Sterker nabij". Alle vaklieden moeten groepsgesprekken gaan houden en het management doet een cursus coaching met schapen. Een fatsoenlijk stuk voor de raad voorbereiden lukt niet meer, zie het verslag van de vergadering van Harenkarpsel. Ooit was ik er trots op om ambtenaar te zijn.