digitaal / Partnerbijdrage

Gemeente Alphen aan den Rijn geeft inwoners de regie

Gemeente Alphen aan den Rijn geeft inwoners de regie

25 september 2014

De gemeente Alphen aan den Rijn gaat inwoners met multiproblematiek actief betrekken bij het verbeteren van hun situatie. De gemeente ontwikkelt daarvoor samen met Centric het burgerportaal Mijn Regie.

AfbeeldingDe gemeente Alphen aan den Rijn en Centric ondertekenen op dinsdag 23 september de overeenkomst voor een pilottraject met de Centric-oplossing voor professionals in het sociaal domein, de Suite4Sociale Regie. Onderdeel daarvan is de gezamenlijke doorontwikkeling van het online burgerportaal Mijn Regie. Het portaal geeft inwoners de regie over hun eigen situatie en de samenwerking met gemeente, ketenpartners en eigen omgeving.

Ondersteuningsplan

Inwoners die ondersteuning nodig hebben maken in het portaal straks samen met de klantmanager van de gemeente hun eigen ondersteuningsplan. Dat bevat doelstellingen en een stappenplan dat inwoners of gezinnen met multiproblematiek, waar mogelijk met een beroep op hun eigen kracht, ondersteunt bij het oplossen van vaak complexe problematiek.

Het burgerportaal is een 24 uur per dag toegankelijke plek waar inwoners van de gemeente eenvoudig en snel toegang hebben tot algemene en persoonlijke informatie. Inwoners kunnen zelf online hun gegevens controleren en wijzigen. Zo zorgt het portaal voor korte communicatielijnen met de gemeente.

Transparante dienstverlening

De nieuwe werkwijze maakt de dienstverlening aan inwoners transparant. Tijdens het traject is online te volgen welke acties de gemeente en andere betrokken instanties ondernemen en welke actie van de inwoner wordt verwacht. Bijvoorbeeld het verzamelen en aanleveren van gegevens of het inschakelen van eigen hulpbronnen. Ook hebben inwoners via het Mijn Regie-portaal inzicht in wie hun persoonlijke gegevens opvraagt.

Meer zelfredzaamheid

Door inwoners meer regie te geven en hen bij hun eigen traject te betrekken, stimuleert de gemeente de zelfredzaamheid van haar inwoners in de samenleving en zorgt tegelijk voor minder werkdruk bij de hulpverleners.

Andere pilots

Op basis van feedback over de pilot van de gemeente en inwoners, ontwikkelt Centric de oplossingen verder. Naast Alphen aan den Rijn lopen ook pilottrajecten met de Suite4Sociale Regie in de gemeenten Alkmaar en De Friese Meren en een aantal gemeenten in het westen van het land. De oplossingen wordt aangeboden als Software as a Service (SaaS), gehost in de private cloud van Centric.

Bent u benieuwd wat de oplossingen van Centric voor uw gemeente kunnen betekenen? Download meer informatie over de Suite4Sociale Regie.

Afbeelding

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

p.romijn / consulent
Hoor net van een collega uit Alphen dat de gemeente de samenwerking met een aantal zorgaanbieders heeft opgezegd en dat de clienten verplicht zijn zorg af te nemen bij een door hun niet gekozen organisatie. Hoezo eigen regie.
Mireille Zamorano / consulent
Inderdaad is de zus van mijn client (zeer autistische jongen) erg teleurgesteld dat de zorg die verleent wordt door een zorgaanbieder vanaf 01-01 2015 niet door kan gaan omdat de gemeente Alphen voor andere zorgaanbieders gekozen heeft. Er is dus geen sprake meer van een vrije keus. Verder zal de client in januari 2015 weer aan een andere zorgaanbieder moeten wennen, wat niet bevoordelijk is voor iemand met autisme die heel veel moeite heeft met veranderingen.
erik / ambt.
De inwoner met veel problemen krijgt zelf de regie: een inlogcode en een aantal online opdrachten, zo raakt hij actief betrokken bij zijn eigen traject??? Zo lossen we complexe problemen op met minder hulpverleners. Het klinkt nog ff als een sprookje.
p.romijn / consulent
Het zijn vaak gezinnen die niet uitblinken in computer vaardigheden, of er geen bezitten. Ben benieuwd hoe de gemeente de zorgmijders gaat benaderen. Kans is groot dat zij zich niet of veel te laat zelf gaan melden.

Zijn deze gezinnen nu al in beeld bij de gemeente.