Gemeente Alphen aan den Rijn geeft inwoners de regie
Gemeente Alphen aan den Rijn geeft inwoners de regie
De gemeente Alphen aan den Rijn gaat inwoners met multiproblematiek actief betrekken bij het verbeteren van hun situatie. De gemeente ontwikkelt daarvoor samen met Centric het burgerportaal Mijn Regie.
De gemeente Alphen aan den Rijn en Centric ondertekenen op dinsdag 23 september de overeenkomst voor een pilottraject met de Centric-oplossing voor professionals in het sociaal domein, de Suite4Sociale Regie. Onderdeel daarvan is de gezamenlijke doorontwikkeling van het online burgerportaal Mijn Regie. Het portaal geeft inwoners de regie over hun eigen situatie en de samenwerking met gemeente, ketenpartners en eigen omgeving.
Ondersteuningsplan
Inwoners die ondersteuning nodig hebben maken in het portaal straks samen met de klantmanager van de gemeente hun eigen ondersteuningsplan. Dat bevat doelstellingen en een stappenplan dat inwoners of gezinnen met multiproblematiek, waar mogelijk met een beroep op hun eigen kracht, ondersteunt bij het oplossen van vaak complexe problematiek.
Het burgerportaal is een 24 uur per dag toegankelijke plek waar inwoners van de gemeente eenvoudig en snel toegang hebben tot algemene en persoonlijke informatie. Inwoners kunnen zelf online hun gegevens controleren en wijzigen. Zo zorgt het portaal voor korte communicatielijnen met de gemeente.
Transparante dienstverlening
De nieuwe werkwijze maakt de dienstverlening aan inwoners transparant. Tijdens het traject is online te volgen welke acties de gemeente en andere betrokken instanties ondernemen en welke actie van de inwoner wordt verwacht. Bijvoorbeeld het verzamelen en aanleveren van gegevens of het inschakelen van eigen hulpbronnen. Ook hebben inwoners via het Mijn Regie-portaal inzicht in wie hun persoonlijke gegevens opvraagt.
Meer zelfredzaamheid
Door inwoners meer regie te geven en hen bij hun eigen traject te betrekken, stimuleert de gemeente de zelfredzaamheid van haar inwoners in de samenleving en zorgt tegelijk voor minder werkdruk bij de hulpverleners.
Andere pilots
Op basis van feedback over de pilot van de gemeente en inwoners, ontwikkelt Centric de oplossingen verder. Naast Alphen aan den Rijn lopen ook pilottrajecten met de Suite4Sociale Regie in de gemeenten Alkmaar en De Friese Meren en een aantal gemeenten in het westen van het land. De oplossingen wordt aangeboden als Software as a Service (SaaS), gehost in de private cloud van Centric.
Bent u benieuwd wat de oplossingen van Centric voor uw gemeente kunnen betekenen? Download meer informatie over de Suite4Sociale Regie.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Zijn deze gezinnen nu al in beeld bij de gemeente.