Advertentie
digitaal / Nieuws

Burgerwoordenboek in ontwikkeling

Het burgerwoordenboek is momenteel nog een concept. Het moet uiteindelijk een woordenlijst worden met termen die binnen bijvoorbeeld de gezondheidszorg door burgers worden gebruikt. Het doel is dat burgers op basis van hun eigen zoektermen informatie kunnen vinden en daarmee advies kunnen inwinnen. De termen van burgers worden via de database van het woordenboek gekoppeld aan de termen van professionals.

09 februari 2018
digitaal---dyslexie.jpg

Het eSociety Instituut van de Haagse Hogeschool ontwikkelt met VNG Realisatie en het Kadaster een burgerwoordenboek. Het gaat om een systeem dat de termen en systemen van professionals begrijpelijk en inzichtelijk maakt voor burgers. De eerste resultaten van het systeem zijn onlangs gepresenteerd tijdens een internationale conferentie over internettechnologieën. 

Het burgerwoordenboek is momenteel nog een concept. Het moet uiteindelijk een woordenlijst worden met termen die binnen bijvoorbeeld de gezondheidszorg door burgers worden gebruikt. Het doel is dat burgers op basis van hun eigen zoektermen informatie kunnen vinden en daarmee advies kunnen inwinnen. De termen van burgers worden via de database van het woordenboek gekoppeld aan de termen van professionals.

Veiligheid
Er is inmiddels een proof of concept geweest met het raadsinformatiesysteem van de gemeenten Amsterdam en Den Haag. De bedoeling van het burgerwoordenboek is dat de zoekresultaten van burgers die op zoek zijn naar informatie worden geoptimaliseerd en dat informatie toegankelijk wordt, waardoor participatie van de burger wordt gestimuleerd.

Er wordt momenteel bekeken of het burgerwoordenboek aansluit op de databases van het Kadaster en op de verschillende informatiestromen van gemeenten waaronder regelgeving, geografie en domeinen als verkeer, veiligheid en stads ontwikkeling. Een verdere uitbreiding wordt verkend. 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Daan
Wat spreekt uit het feit dat ambtenaren menen een burgerwoordenboek nodig te hebben?



Wat kennelijk nog niet helemaal tot de ambtenarij doordringt, is dat de burger hoger opgeleid is dan hem. Dat die helemaal niet in Jip- en Janneketaal wenst te worden toegesproken.



Dus, gewoon de taal gebruiken die van toepassing is. Dingen bij hun officiële naam noemen. Verwijzen naar de juiste wetsartikelen, naar de juiste stukken en naar de juiste grondslagen voor besluiten.



Hoe haal je het in je hoofd om te denken dat wat jij doet te moeilijk is voor een ander om te begrijpen. Wat een minachting. Wat een misplaatst gevoel van verhevenheid. Wat een misvatting.
loek / v.m. jur.medew. gsd
Nu blijkt nogmaals dat al die cursussen "begrijpelijk schrijven" enz. ,die de ambtelijke top aanbood aan beleids- zowel als uitvoeringsmedewerkers, in de bodemloze put zijn gevallen. Ook dat valt onder verspilling en dus nutteloos qua gebruik van tijd en geld (belastingen).

Als je zelfs dan nog niet niet kunt aangeven wat je bedoelt, dan wordt het echt tijd om je nogmaals af te vragen wat je aan het doen bent en dan fatsoenshalve te overwegen van baan te veranderen. Vakken vullen kan ook heel nuttig zijn; maar dan wel het vak met de goede zaken vullen s.v.p.
Cornelis
De invloed van managementtaal en vaak vage juridische termen is de laatste jaren ook steeds zichtbaarder geworden in bijvoorbeeld het sociaal domein. Mensen die door bijv. geldproblemen al in de stress zitten, en niet altijd hoogopgeleid zijn, worden soms werkelijk met draken van teksten geconfronteerd. Juridisch gezien zullen de teksten vast allemaal waterdicht zijn, maar ze zijn soms werkelijk onleesbaar of in elk geval lastig te doorgronden. Als zo'n woordenboek ertoe bij kan dragen dat teksten en brieven leesbaarder worden lijkt me dat een goede ontwikkeling. Dat is geen verhevenheid, maar een zinnige constatering over het taalgebruik binnen de overheid.
Advertentie