Beveiligingssysteem remt HSL flink af
Tests met het beveiligingssysteem van de HSL-zuid zijn ‘dramatisch’ verlopen, volgens commercieel directeur Jan-Willem Siebers van NS Hispeed. Siebers zei te hopen het traject eind dit jaar in gebruik te nemen, maar hij toonde zich verre van optimistisch.
Tests met het beveiligingssysteem van de HSL-zuid zijn ‘dramatisch’ verlopen. Dat heeft commercieel directeur Jan-Willem Siebers van NS Hispeed tegenover nrc.next verklaard. Siebers zei te hopen het traject eind dit jaar in gebruik te nemen, maar hij toonde zich verre van optimistisch. ,,In het verleden konden we onze beloftes niet waarmaken, daarom beloven we maar niks meer’‘, aldus Siebers. De opening van de HSL-zuid is al drie keer uitgesteld.
De hsl-zuid, die ongeveer zeven miljard euro heeft gekost, werd begin vorig jaar opgeleverd. In april 2007 hadden de hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Parijs, via Rotterdam en Brussel, volgens plan moeten gaan rijden. Maar het beveiligingssysteem ERTMS, dat de Europese standaard moet worden, bleek het grote struikelblok. Deze computergestuurde technologie die de treinen veilig moet laten rijden, is nog niet voldoende getest.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat koos er eind jaren negentig, bij de planningsfase van de hsl, voor om alleen ERTMS aan te leggen. Achteraf geven alle betrokkenen toe dat dit een grote fout is geweest. Het bestaande beveiligingssysteem ATB had als back-up moeten blijven bestaan. ERTMS wordt nergens in Europa op grote schaal gebruikt.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.