Belastingdienst blijft worstelen met toeslagensysteem
Het nieuwe toeslagensysteem waaraan de Belastingdienst al enkele jaren werkt, wil maar niet vlotten. De voorgenomen 'beheerste implementatie' mondt uit in nieuwe vertragingen en extra kosten van 4 miljoen euro per maand.
De Belastingdienst kan op dit moment nog niet zeggen wanneer het nieuwe ICT-systeem voor zorg- en huurtoeslag daadwerkelijk van start kan gaan. In de halfjaarlijkse rapportage over de dienst die staatssecretaris Weekers van Financiën aan de Kamer heeft gestuurd is een flink aantal onzekerheden opgesomd. In essentie is de vertraging te wijten aan een hoge mate van 'uitval' die bij het voorzichtige parallel draaien van het nieuwe naast het oude systeem aan het licht kwam. Het veelvuldig 'handmatig' moeten afhandelen van toeslagaanvragen en -wijzigingen leidde tot een situatie waarbij de daadwerkelijke overstap tot een onwerkbare berg achterstallig handmatig werk zou leiden.
Kinderziekten
Een aantal systeemaanpassingen moet soelaas bieden; daarnaast hoopt men met een nieuwe conversie van de gegevens uit het huidige systeem de uitval te beperken. De automatische continuering van lopende toeslagen is nog met het oude systeem verricht; dat scheelt in ieder geval in het handmatige werk. Het komende voorjaar hoopt de Belastingdienst duidelijkheid te krijgen over de ernst van de risico's, zoals kinderziekten in de systemen en wellicht nieuwe dataconversieproblemen. De overstap is geen sine cure, benadrukt de organisatie: 'Voor het eerst zal de Belastingdienst gedurende een uitvoeringsjaar een systeem ‘live’ brengen. Als het nieuwe systeem éénmaal ‘live’ is, is er geen weg terug. Door eerst de huidige systemen en het nieuwe systeem een bepaalde periode parallel te laten draaien, wordt dit risico geminimaliseerd.'
4 miljoen per maand
Het nieuwe toeslagensysteem moest oorspronkelijk twee jaar geleden van start gaan, ter vervanging van het systeem dat haastig in elkaar werd gestoken toen de Belastingdienst opeens verantwoordelijk werd voor het uitvoeren van huur- en zorgtoeslag. De projectkosten werden bij aanvang geschat op 56 miljoen euro. Dat was een jaar geleden opgelopen tot 149 miiljoen euro, bleek uit de Rapportage Grote ICT-projecten van het ministerie van BZK. Inmiddels liggen de uitgaven op 170 miljoen tot en met eind 2010. Daar komt in 2011 nog 15 miljoen bij voor het in de lucht houden van het oude systeem, plus 4 miljoen euro per maand voor de ontwikkeling van het nieuwe systeem tot het moment van ingebruikname.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.