Kamervragen over inhuur externen bij gemeenten
Bij bezuinigingen moeten gemeenten beginnen met de vermindering van de inhuur van externe krachten. Dat stelt SP-Kamerlid Ronald van Raak in Kamervragen aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken (BZK).
Gemeenten moeten bij bezuinigingen prioriteit geven aan de vermindering van de inhuur van externe krachten. Dat stelt SP-Kamerlid Ronald van Raak in Kamervragen aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken (BZK).
Besparingen
Het Kamerlid wil van Plasterk weten hoeveel gemeenten, provincies en waterschappen kunnen besparen als zij zich houden aan de zogeheten Roemer-norm: een maximum voor de inhuur van externen van tien procent van de personeelskosten. Ministeries zijn daaraan gehouden.
Boekhoudkundige trucs
Ook moet de minister een overzicht geven van ‘alle boekhoudkundige trucs die bij overheden worden gehanteerd om de inhuur van externen anders te definiëren, onder andere posten te brengen of op andere wijze onzichtbaar te maken’, aldus Van Raak in zijn vragen aan minister Plasterk.
Bezuinigingen op ambtenaren
Directe aanleiding voor de Kamervragen van het SP-Kamerlid is het artikel in Binnenlands Bestuur waarin de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de gemeente Amsterdam aan de bel trekt over de miljoenen euro’s die de gemeente jaarlijks spendeert aan de inhuur van derden. Als daaraan een halt wordt toegeroepen zijn (nieuwe) bezuinigingen op ambtenaren niet nodig, zo stelt de COR. De ondernemingsraad stelt daarbij tevens dat de gemeentesecretaris tot op heden weigert goed inzicht te verschaffen in de totale omvang van de externe inhuur.
Weigering
Van Raak heeft minister Plasterk hierover om opheldering gevraagd. Het Kamerlid wil onder meer weten waarom de gemeente weigert heldere cijfers te geven over de inhuur van derden. Ook wil hij inzicht in het totaalbedrag dat Amsterdam uitgeeft aan externen.
Cultuurverandering nodig
Van Raak wil tevens van de minister weten of hij zijn opvatting deelt, dat ‘bezuiniging op externen ook nodig is om een cultuurverandering op gang te brengen, om overheden minder afhankelijk te maken van consultants en adviseurs en meer zelflerende organisaties te worden die zelf verantwoordelijkheid nemen voor het publieke belang’.
Reacties: 26
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Laat gemeenten zelf beslissen waar ze het geld aan uitgeven, de komende jaren krijgen ze toch al minder van het rijk in het kader van de transities.
En laat het rijk dan kijken naar de eigen inhuur en de eigen begroting.
Als van Raak asl Tweede Kamer lid iets zou willen betekenen zou hij samenwerking tussen gemeenten/provincies en waterschappen moeten faciliteren. Waarom moet je bijvoorbeeld BTW betalen als je samen je wettelijke taak uitvoert in het kader van efficiënter werken?
Overigens hoeveel bedraagt de inhuur van de TK?
En als men minder gaat inhuren? Gaat men vervolgens meer uitbesteden? Of gaat men de eigen mensen benutten?
Het blijft een discussie 'aan de achterkant'. Het begint met zo goed mogelijk benutten van de kennis en vaardigheden van medewerkers en de onderlingen samenwerking. Meer aandacht voor prestatie en ontwikkeling zijn daarvoor de basis. Op die manier doe je 'meermetminder' en krijg je ook nog eens meer zicht op wat mensen (in potentie) in hun mars hebben.
Alles wat daarna overblijft en van tijdelijke aard is (qua behoefte kennis/capaciteit), daar kun je dan externen op inzetten of het aan hen uitbesteden...
Dus: eerst sturen op verbetering prestatie en ontwikkeling, zowel van de zijde van werkgever als werknemer!
- gemeenten verliezen het op concurrentiekracht, en daarbij gaat het niet alleen om centen+opleidingen, maar ook om vertrouwen in eigen medewerkers van het ambtelijk management
- het afdelingsdenken viert nog steeds hoogtij. Managers streven naar budget+personeel+ bescherming eigen positie, geen prikkel om goed te kijken naar externe EN interne capaciteit (alleen als het MEER kan)
- Je ziet ook vaak jonge en getalenteerde mensen weggaan terwijl anderen blijven zitten. Kijk naar het aantal 20'ers eb 30'ers in een gemiddeld gemeentelijke apparaat. Je schrikt je kapot. Mobiliteit zit muurvast.
Kortom, maak het aantrekkelijker en breek het open, zorg voor verjonging en innovatie!
De managers luisteren vooral naar de politiek. En de politiek wil vooral hun programma's, projecten en ideeen realiseren.
Het ambtelijk apparaat beoordeelt die projecten en/of werkt hieraan op een integere deskundige wijze. Dit betekent vaak (!) adviezen die de politiek niet wil horen. Als de ambtenaar zijn advies weigert te herzien (wat vaak gevraagd/opgelegd wordt) wordt een alternatief gezocht op hun doel te bereiken.
In dat soort situaties worden externen ingehuurd, die hun uiterste best doen om de vraag vanuit de politiek te beantwoorde,n op een manier die de politiek wil horen. Vaak met een beperkte scope en vanuit een beperkte blik. De ambtenaar kent de organisatie, de gemeente en kijkt breed en verder vooruit dan een politieke termijn van 4 jaar.
Dat is althans wat ik zie in de gemeente(n) waar ik voor of mee samenwerk.
Deze opmerking is overigens wel zonder waarde oordeel over het inhuurbeleid bij gemeenten!
Interne meldingen over vermoedens van integriteitsschendingen en fraude liepen vast in het management. Dit verklaren diverse ambtenaren van het Werkplein, de instantie die uitkeringen verstrekt en mensen naar een baan helpt, aan het ED."
Ik ken een gemeente die trots is op het feit dat er 30 fte op de ambtenaren bezuinigd is maar waar voor heel veel taken externen worden ingehuurd. Ben je dan goedkoper uit? Ik betwijfel dat enorm. Wellicht dat de ingehuurde minder verdient dan de amtenaar maar er moeten overhead kosten bij van extra management en uiteraard de marge van de bemiddelaar. Een voordeel heb je wel; als iemand niet bevalt, kun je er wat sneller van af dan iemand met een vast contract. Het werkelijke probleem is dat politici zich (gewillig) zand in de ogen laten strooien. Men wil minder ambtenaren, dan krijg je dat op papier ook. Maar de belastingen gaan niet naar beneden, ra ra hoe kan dat.
Van Raak wordt vast geconfronteerd met deze conclusie nadat minister Plasterk opdracht heeft gegeven om dit nader te onderzoeken. En ja, door tijdgebrek zal hiervoor een externe partij worden aangetrokken.........
MVG Niek Witteveen
Ook ambtenaren begrijpen dat er soms expertise moet worden ingehuurd voor een specifieke klus.
Het is echter in vrijwel alle mij bekende gemeenten een feit ,dat er dure externen jarenlang rondlopen en werk verrichten dat internen goedkoper en evengoed kunnen doen. Hierdoor zitten eigen mensen duimen te draaien en worden externen voor het werk betaald. Niet alleen vreemd, maar vooral erg kostbaar. Over die externen wordt hier gesproken...
Waar zijn de managers die hier controle op uit voeren?
Of zijn wij zo langzamerhand allemaal aan het slapen in dit land. Het wordt tijd dat we elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden. Als het hier daadwerkelijk zou gaan over de inhuur van externen die het werk van de ambtenaren overnemen waarna diezelfde ambtenaren duimendraaien, moet de discussie m.i. inhoudelijk gaan over het functioneren van diezelfde manager en ambtenaren.
Mijn ervaring is dat ingehuurd wordt voor specialistische zaken en tijdelijke opvang bij afwezigheid van een ambtenaar. Dat is alleen maar goed! Inhuur zal alleen maar meer nodig zijn en als (lagere) overheden daar goed mee omgaan is dat een verbetering voor ons land!
Dit is het grote gevaar voor de (nabije) toekomst!
De overheden hebben het wat dat betreft nog "getroffen" met de crisis.........
Maar ook de politiek werkt het zelf in de hand. Ze eisen een onderzoek en rapportage ipv vertrouwen in eigen ambtenaren. Dat rapport verdwijnt daarna in de la.
Aantal inhuurkrachten zul je wel nodig hebben voor specifieke kennis. Maar als je om je heen kijkt zie je toch inhuur voor taken die vaste krachten ook kunnen doen. Maar dat deze inhuurkrachten op cao-loon niveau betaald kunnen worden is natuurlijk onzin.
Telt de COR inhuurkrachten via AGA en PMB, ook mee?
M
Gemeenten hebben de afgelopen tijd flink bezuinigd op personeel. Het vet is van de botten. Voor dit onderzoekje moeten de gemeenten weer externen inhuren. Tel de provincies en waterschappen erbij en we hebben weer een miljoentje te pakken.
Dat kunnen ze besparen door deze vraag niet te beantwoorden.
ruim 400 gemeenten x 20 uur x 100 euro per uur betekent weer 8 ton aan inhuur van externe krachten.