‘Nederlanders hebben altijd en overal grote mond’
Lobbyisten voelen zich als een vis in het water in de hoofdstad van Europa, Brussel. Interview met Linda Peltzer, lobbyist voor BrabantStad.
Lobbyisten in Brussel maken zich op voor de nieuwe lichting Europarlementariërs. Zo ook Linda Peltzer, relatiemanager voor BrabantStad. ‘Nieuwe lidstaten vinden dat Nederlanders te populair doen.’
Verkiezingskoorts
Brussel lijkt zo pal voor de Europese verkiezingen nog niet bevangen door verkiezingskoorts. Voor de lobbyisten maakt het volgens Linda Peltzer niet zo heel veel uit wie er op de 751 zetels belanden. ‘Voor Nederlanders speelt de verdeling tussen links en rechts wel een rol, maar het gaat bij de Nederlandse Europarlementariërs toch vooral om de persoon en de inhoud. Kun je ze vinden op inhoud, dan gaan ze met je mee. Vind je ze niet op inhoud, dan ben je ze kwijt. In een land als Frankrijk is dat een ander verhaal. Daar telt de politiek heel zwaar mee.’
BrabantStad
Peltzer (35) lobbyt in Brussel voor BrabantStad – het netwerk van de vijf grote Brabantse steden Breda, Eindhoven, Helmond, Den Bosch en Tilburg plus de provincie Noord-Brabant. De Brabantse lobby in de hoofdstad van Europa mag er wezen. Eindhoven heeft drie lobbyisten en de provincie heeft er ook nog twee. Brabant is een sterk merk in Brussel. Lobbyist Peltzer: ‘We kunnen een vuist maken omdat binnen BrabantStad de steden en de provincie gezamenlijk optrekken. Dat is uniek, want doorgaans lobbyen stad en provincie onafhankelijk van elkaar. Voor onze aanpak is veel belangstelling in Brussel. Men leert graag hoe je vijf steden en een provincie aan tafel krijgt om gezamenlijk iets voor elkaar te krijgen.’
Relatiemanager
Haar dagelijkse werk bestaat uit het doen van onderzoek, maar ook uit veel koffie drinken. ‘De borrels en het Brusselse avondprogramma horen er wel bij. Twee tot drie avonden in de week ga ik langs bij evenementen om handjes te schudden en gezichten te zien. Je moet relaties opbouwen. Zo wordt succes geboren’, zegt ze. ‘We hebben in Brabant de cultuur van het lobbyen mee. Ik kom zelf niet uit Brabant en ik merk duidelijk het verschil tussen boven en onder de rivieren. In Brabant is het leggen van persoonlijke relaties veel belangrijker. Daarom zit ik ook hier en niet in Den Bosch. Een lobbyist is toch gewoon een relatiemanager.’
Stijl
Zo veel ‘relatiemanagers’ en EU-medewerkers, zo veel stijlen. Peltzer: ‘Je hebt lobbyisten die heel veel praten en zenden en je hebt lobbyisten die hun oor te luisteren leggen en voor de lange termijn gaan. Ik probeer er vooral achter te komen wat de Europese Commissie nu eigenlijk wil en waar ik dan het beste antwoord op kan geven.’ De lobbystijlen worden ook ingegeven door de nationaliteit. De Amerikanen hebben een totaal andere stijl van presenteren en onderhandelen, aldus Peltzer. ‘Heel flitsend, maar als je mij vraagt: “Wat zei hij nou?” dan moet ik antwoorden: “Geen idee”. De Italiaan presenteerde vijftig zinnen op één overheadsheet. Nederlanders en Duitsers zitten daar tussenin. Duitsers zijn wel erg van de feiten. Je merkt dat Nederlanders altijd en overal een grote mond hebben. Ze zijn nooit te beroerd om dat in iedere taal te doen, ook als ze die taal amper beheersen. Zeker de nieuwe lidstaten vinden dat we te snel praten en te populair doen. Ze nemen liever wat afstand van ons.’
Inspraak en kennis
Brussel telt naar schatting zo’n 15 duizend lobbyisten. ‘Ze hebben ons gewoon nodig. Inspraak speelt hier ook een grote rol. Er werken niet zoveel mensen voor de Europese Unie. Op het gebied van intelligent transport zijn dat er misschien vijf. Die zoeken in Brussel en binnen de lidstaten echt naar kennis. Kennis die BrabantStad in huis heeft’, zegt Peltzer.
Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur 9.
Het Hollandse volk is inderdaad bepaald niet het meest verfijnde volk op aarde, maar wel waarheid- en vrijheidlievend.
'Hier duldt de grond geen dwing'landij, waar eeuwen vrijheid stond!" Daar zal de EU wel last van hebben.