Citymarketing is marathonlopen
Frits Huffnagel verlaat de Haagse gemeenteraad. De ex-wethouder citymarketing gaat, naast zijn mediaoptredens, advies geven op het gebied van stadspromotie.
Frits Huffnagel (42) verlaat de politiek. De VVD’er keert na 18 mei niet meer terug in de Haagse gemeenteraad. De voormalig wethouder citymarketing, gaat naast zijn mediawerkzaamheden als commentator bij omroep WNL en radiopresentator van BNR, met zijn eigen bedrijf advies geven op het gebied van stadspromotie.
Spraakmaker: Frits Huffnagel
Uw vorige baan als wethouder citymarketing komt zo wel goed van pas, toch handig...
Ik heb de me de laatste jaren inderdaad gespecialiseerd in citymarketing. Maar op zich ben ik al van jongs af aan met communicatie bezig, zo werkte ik als student bij Club Veronica en heb ik als afstudeerrichting politieke communicatie en informatie gedaan. Ik heb altijd de publieke zaak gediend, nu ga ik het bedrijfsleven eens proberen. Alhoewel ik natuurlijk vooral overheden zal adviseren.
Als wethouder van citymarketing stuitte u op de nodige scepsis, vooral toen u net was begonnen. Zo werd u soms spottend ‘wethouder van feesten en partijen’ genoemd.
In het begin stond citymarketing in Den Haag nog in de kinderschoenen. Sommige partijen in de raad, zoals de SP en de Haagse Stadspartij, waren erg kritisch. Als ergens geld voor nodig was moest dat maar van mijn begroting komen. Na een paar jaar bleken die partijen overtuigd van het nut van citymarketing, dat vond ik wel een mooi compliment.
Wat is de grootste misvatting over citymarketing?
Nog altijd zijn er bestuurders die denken: je verzint een leuke slogan en dat is het. Maar je moet je als gemeente altijd afvragen wat je wilt. Wil je bedrijven of juist bezoekers trekken? Zet in op iets onderscheidends. Denk niet: Amsterdam heeft van die mooie grachten, dat willen wij ook. Den Haag heeft veel te bieden, maar echt uniek in de wereld is de stad vanwege de internationale instellingen op het gebied van vrede en recht. Daar hebben we nadrukkelijk voor gekozen. Zo hebben we op de Johan de Wittlaan permanent tweehonderd vlaggen neergezet. Daarmee maak je zichtbaar wat je uit wil stralen. En als je een keuze maakt, blijf daar dan bij. Citymarketing is geen sprintje, maar een marathon. Pas op de lange termijn profiteert een stad van investeringen.
Heeft u een (gratis) advies aan een willekeurige gemeente ter promotie van uw carrièreswitch?
Neem Zoetermeer, uitermate geschikt als woonstad voor gezinnen. Daar zou de gemeente zich meer mee moeten profileren.
Zien we u ooit nog terug in de politiek?
Voorlopig ga ik me bezighouden met mijn bedrijf en mijn tv- en radiowerk, maar mocht in de toekomst een mooie post voorbij komen, wie weet. Never say never.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.