Advertentie
financiën / Nieuws

Ook qua citymarketing gaat er niets boven Groningen

Bij de grote gemeenten was Groningen de beste gemeente op het gebied van citymarketing. Bij de kleinere de gemeente Veenendaal. Vandaag werd de Citymarketing Trofee uitgereikt op het Citymarketing Congres.

17 juni 2013

De gemeente Groningen heeft de Nationale Citymarketing Trofee 2013 gewonnen. Volgens de jury heeft de gemeente dat te danken aan een consistent citymarketingbeleid dat los staat van de waan van de dag. Ook met de inzet van social media gooide de Martinistad hoge ogen. Groningen nam het bij de grote gemeenten op tegen Eindhoven en Den Haag. Bij de kleine gemeenten won Veenendaal  de trofee.

Bekende slogan
De trofeeën werden maandag uitgereikt op het Nationaal Congres Citymarketing op de SS Rotterdam.  Groningen werd uitgeroepen tot winnaar omdat het volgens het rapport al jarenlang een eigen koers vaart en zich niet van deze koers laat afwijken door incidenten en hypes. Ook de al zeer lang bekende slogan ‘Er gaat niets boven Groningen,’ deed een duit in het zakje.

 
Weinig middelen 

De gemeente Veenendaal won als kleine gemeente doordat het in elke sector het citymarketingbeleid probeert door te voeren, volgens de jury. Ook met weinig middelen wordt veel bereikt en op een redelijk effectieve manier. Met ‘het nieuwe winkelen’ heeft Veenendaal een voorbeeldfunctie verworven bij andere gemeenten.  Maar vooral door visie een daadkracht onderscheidde Veenendaal zich van de andere genomineerden Meppel en Gouda.

 
Citymarketing wordt volwassen 

De genomineerde gemeenten werden beoordeeld op aangeleverde documentatie in combinatie met een mondelinge presentatie en de daarop volgende vragenronde. Volgens de jury viel op dat de grote gemeenten, Eindhoven, Den Haag en Groningen, zich zijn blijven ontwikkelen op het gebied van citymarketing.  Er is sprake van toenemende professionalisering en een verdergaande integrale benadering. Citymarketing is volgens de jury een volwassen beleidsveld geworden.

 
Gekrompen budgetten 

Minder positieve geluiden waren te horen over het niveauverschil tussen de kleine en de grote gemeenten.  ‘Vermoedelijk doordat de budgetten zijn gekrompen door de economische crisis,’aldus het juryrapport. ‘ In veel gemeenten moet met bescheiden middelen worden gewerkt. Ook de bestuurlijke druk en taakvermeerdering spelen een rol. Evenals bij andere taakvelden zal bij citymarketing de vraag naar samenwerking en bundeling van krachten tussen gemeenten vaker aan de orde gaan komen.’

 
Jury 

De Nationale Citymarketing Trofee werd voor de vierde keer aansluitend aan het gelijknamige congres uitgereikt aan de beste citymarketing gemeente van Nederland. In de jury zaten onder meer Rik Braun van de Erasmus Universiteit, Gaston Crolla, voorzitter bestuur Netwerk Citymarketing en ook Eric de Kluis, hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie