Advertentie

Dodenherdenking in medebewind

Een rechter hoort recht te spreken. Bij een geschil hoort een rechter duidelijk aan te geven welke wettelijke regel in het geding is en welke interpretatie hij daaraan geeft.

10 mei 2012

Welke doden mogen wij op 4 mei wel herdenken en welke niet? Deze interessante vraag hield de gemoederen dit jaar nogal bezig. Met name Joodse organisaties zijn het niet eens met het beleid van het Nationaal Comité 4 en 5 mei de dodenherdenking te “verbreden” zoals dit wordt genoemd.

De echte slachtoffers komen dan in het gedrang. Letterlijk hoorde ik vertegenwoordigers zeggen dat het anders te “grijs” zou worden, of dat het zou verwateren. Kortom, een verbod op nuance en de plicht om zwart-wit te blijven denken. Zelfs bij de doden kennen we blijkbaar rangen en standen.

Dieptepunt in de hele discussie was de rechtszaak bij de rechtbank in Zutphen. Federatief Joods Nederland (FJN) spande een kort geding aan tegen de gemeente Bronckhorst. Zij wilde niet dat tijdens de dodenherdenking op de begraafplaats in Vorden letterlijk werd stilgestaan bij het graf van Duitse soldaten uit de Tweede Wereldoorlog. (Vorden is onderdeel van de gemeente Bronckhorst.) De rechter verbood de gemeente Bronckhorst mee te werken aan de herdenking van Duitse soldaten. De burgemeester en andere vertegenwoordigers van de gemeente mochten tijdens of na deze herdenking niet langs de Duitse graven lopen. Een zeer dubieuze uitspraak. (Klik hier om de uitspraak te lezen.) Het is een ingrijpende beslissing om een burgemeester of wethouder te verbieden langs een graf te lopen. De uitspraak van de rechter mist merkwaardige genoeg ook elke rechtsgrond. De enige vraag die de rechter zich stelt is de vraag “of feitelijk handelen van de gemeente een onrechtmatige daad oplevert jegens degenen die FJN vertegenwoordigt en welke voorlopige maatregel(en) dit rechtvaardigt.”

Maar welk wetsartikel levert nu de onrechtmatige daad op? Welk artikel uit het Wetboek van Strafrecht of andere wet wordt overtreden? Niet te vinden in de uitspraak. Een ander merkwaardig feit in de uitspraak is dat de rechter bepaalt aan welke gedragingen een burgemeester of wethouder op 4 mei zich moet houden. Onvoorstelbaar! Er is helemaal geen Wet op de dodenherdenking of iets dergelijks. De rechter verzint gewoon ter plekke welke route een burgemeester moet lopen op een begraafplaats. Als er geen wet is, zouden we nog kunnen teruggrijpen naar de informele regels zoals bijvoorbeeld gesteld door het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Op de website van dit comité staat bij de vraag: “Wie herdenken we op 4 mei?” het antwoord: “Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. “ Deze definitie sluit herdenking van buitenlandse (in dit geval: Duitse) militairen niet uit. De vraag of een burgemeester of wethouder bij een dodenherdenking langs een bepaald graf mag lopen is dus helemaal geen juridische vraag, maar een politieke. Een discussie hierover zou (indien nodig) in de gemeenteraad van Bronckhorst moeten worden gevoerd. De raadszaal is de plaats waar een burgemeester zich verantwoordt. En niet de rechtbank.

Een rechter hoort recht te spreken. Bij een geschil hoort een rechter duidelijk aan te geven welke wettelijke regel in het geding is en welke interpretatie hij daaraan geeft. Dat is in dit geval niet gebeurd. Wellicht overmand door een overdaad aan  moreel besef heeft de rechter in Zutphen gewoon zijn persoonlijke mening verpakt als rechterlijke uitspraak.  Alle reden dus voor de gemeente Bronckhorst om een bodemprocedure te starten. Dit is nog belangrijker geworden nu Herman Loonstein, de grote man van het FJN, op basis van deze uitspraak alle dodenherdenkingen wil verbieden waar overleden Duitsers worden herdacht. Hoe is het in vredesnaam mogelijk: een dodenherdenking die bezinning en verzoening moet opleveren, ontaardt in fanatisme en juridische strijd.

Rik Bolhuis

Voor meer columns van Rik Bolhuis, klik hier.

Reacties: 17

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jennifer
Wanneer kunnen we erkennen dat de Nazi regime kwaadaardig was tijdens de oorlog?



Jij hebt het over Duitsers in het algemeen, maar de rest van ons hebben het over het onderscheid tussen duitsersoldaten en slachtoffers van elke soort : Joden, Roma, homo's, verzetsstrijders...



Het is belachelijk te zeggen dat de Nazi regime en zijn vertegenwoordigers geen kwaadaardige bedoelingen of daden verrichten. In de belevenis van de meeste mensen waren homo's, Roma, verzetshelden en Joden niet schuldig of niet verdienden in kampen gegast te worden. Het grote onrecht is zulke dingen niet zwart/wit te beschouwen.



John / Adm. medewerker
Heel Europa is slachtoffer geweest van de nazi-terreur, ook de eigen bevolking in Duitsland. Als je kunt kiezen tussen het front of een kogel, wat doe je dan? Jennefer, ben je er zo van overtuigd, dat je in dezelfde situatie voor de kogel zou kiezen? Laat me niet lachen. Duitse soldaten die in Venlo gelegerd waren hebben op het gevaar af om voor de krijgsraad te komen, mijn ouders met een zieke moeder geholpen. Een ervan liet met tranen in zijn ogen een foto zien van zijn kleine zoon. Ook hij wilde niet. Geen slachtoffer? Kom nou!
Jennifer
John, het is geen verrassing dat er individuele lieve duitsersoldaten bestond, maar wij hebben het hier over "the big picture." Koester warme gevoelens tegen die soldaat- natuurlijk, maar dat betekent niet dat de hele Nederlandse bevolking de Nazi regime als goed moet beschouwen. Er waren familieleden VERMOORD hoor! Kom nou, ga je die moorden nuanceren?
maarten / ambtenaar
@Jennifer: juist dáárom moet je de herdenking in breder perspectief plaatsen. Ook ik ken een voorbeeld van een duitser die destijds de oorlog in moest, terwijl hij nauwelijks wist hoe en waarom. Het is juist heel goed om stil te staan bij de gevolgen van zoiets als een Nazi regime, ook voor de eigen burgers. Zodat men ieder jaar weer moet beseffen dat zoiets nooit meer mag voorkomen, en dat de mensheid in het geheel zoiets nooit meer uit mag halen c.q. zou moge halen...
Jennifer
Maarten, dan doe je dat op een andere dag, want wij herdenken de dood- en mensen die hebben gedood horen niet in een adem met hun daders herinnert de worden. Dan ontkracht je de gruwel van de daad. Het is een belediging. Het is vergelijkbaar met medelijden voor Breivik's toestand (wat dat ook is) en zijn slachtoffers in hetzelfde gebaar.
Ellen
@Jennifer; allereerst, aangezien je aangeeft Brits te zijn, houd je er gewoon buiten wat in Nederland herdacht wordt.

Je argumenten houden bovendien geen steek, want vele Duitse soldaten werden gedood voor ze zelf iemand konden doden. Dus dan mogen we ze volgens jou wel herdenken (en de geallieerden die hen doodden, dus niet?). Door er een paar gestoorde moordenaars bij te halen ga je helemaal voorbij aan de feiten, nl. dat soldaten van beide kanten nooit gevraagd werd of ze wel wilden doden en sterven door het Vaderland. Daar werden ze toe gedwongen. Dat kun je van genoemde moordenaars niet zeggen dunkt me. De hele vergelijking slaat nergens op, je haalt ook het naziregime er steeds bij maar het gaat hier over gewone mensen die vaak helemaal niet achter het nazi-regime stonden. Laat mensen gewoon zelf bepalen wie ze gedenken en bemoei je er niet mee. Dat de rechter bepaalt aan wie we mogen denken slaat al helemaal nergens op. Je reacties zijn of ondoordacht, of bedoeld om te proveoceren.
Jennifer
Ik woon hier en ik heb Nederlandse familie hier. Ik ben vrij om naar een dodenherdenking te gaan en mijn respect te tonen. Mijn mening telt ook.

Als jij een pacifist ben dan hoef je niet naar een dodenherdenking te gaan. Ik dwing je er niet naar toe te gaan.

Soldaten hebben een keus, mensen hebben een keus. Als je denkt dat duitsesoldaten tijdens de naziregime net zo slachtoffer's waren als de mensen die ze vermoorden dan heb jij het zeer mis.

De nazi regime ontstond tijdens een democratie. Mensen hebben verantwoordelijkheid en het kon anders.



Ellen
Jennifer,

prima dat je van alles vindt en zo precies weet wie er fout en goed waren. Maar anderen kunnen er wel eens anders over denken, en jij wilt bepalen dat ze dat maar thuis moeten doen en niet bij "jouw" dodenherdenking. Het bevreemdt me nogal dat je ons komt vertellen dat wij het herdenken van onze eigen doden niet op de goede manier doen. Dat strookt, gezien de reacties hier en trouwens ook op andere volkssites, niet erg met de Nederlandse aard, Nederlandse houden er niet zo van om voorgeschreven te krijgen hoe we wel of niet mogen herdenken.

Doe gewoon wat jij goed vindt., maar val een ander daar niet mee lastig. En dat het naziregime tijdens een democratie zou zijn ontstaan, getuigt niet van erg veel inzicht - de democratie was in Duitsland al afgeschaft toen. De keuze om vernietigingskampen in te richten, is niet aan het Duitse volk voorgelegd.



We zijn inmiddels alweer 67 jaar NIET in oorlog met de Duitsers. Om dan steeds op 4 mei te gaan roepen hoe slecht ze zijn, vind ik nogal gedateerd.



nelhoogmoed / politiek geinteresseerd
rust in vrede!
Jan
Heldere column. Des te opmerkelijker dat de betreffende rechter mr. G. Vrieze het in januari 2008 nog had over het verbeteren van de kwaliteit van de vonnissen. We kunnen wel vaststellen dat daar, 4 jaar na dato, bij zijn vonnissen nog niets van te merken is...
Jennifer
De 4 meicommittee in Vorden gaf toe dat formalige verzetsstrijders binnen de committee hield het tegen om duitsersoldaten te herdenken. Nu dat die verzetsstrijders overleden zijn, kon de duitsersoldaten herdenkt worden. Maar als iemand kwaad doet, blijven de daden kwaad- en niet totdat slachtoffers en tegenstander (verzetters) dood zijn.

Wij hebben allemaal een verantwoordelijkheid tegen ons medemens- en wij kunnen alleen de verantwoordelijkheid dragen wanneer wij een onderscheid maken tussen wat onschuld is, en wat wreed is.

Jennifer
Op de website van de rijksoverheid staat eenduidig dat "Nederlandse" slachtoffers worden herdenkt. (Zie link)



http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/tweede-w …



De ( duitser) daders van Nederlandse slachtoffers zijn per definitie geen Nederlandse slachtoffers.



Nederlandse slachtoffers, die vermoord werden voor welk reden dan ook, verdienen de erkenning dat hun dood onrechtvaardig was. Dat doe je niet als je de duitser-daders eren met bloemenkransen enz.





Mene Tekel
Eerst eens goed Nederlands schrijven Jennifer.

Net zo kreupel als het standpunt van die Joodse organisaties. De jaarlijkse dodenherdenking op de Dam is zich steeds meer gaan gedragen als een Jodendodenherdenking. De Waalsdorpervlakte is dan een goed alternatief. Hier en daar legt men een tulpje op de fusilladeplaats van Rauter en dat was toch geen nette Duitser. Er zijn bijkans zeventig miljoen doden te betreuren als gevolg van WOII. Dat onvoorstelbare aantal is door eigen soortgenoten tot stand gebracht. Bij zoiets gruwelijks past geen herdenking, geen plechtige niks naks van kransje leggen, niemand zeggen. Geen exclusiviteit gaan claimen, want dan is het snel afgelopen. Het raakt ook uitgewerkt al dat leed. Die rechter heeft een uitspraak gedaan die die burgemeester met het grootste gemak had kunnen negeren, maar doet dat dan niet. Niemand kan daarover dan een vonnis vellen. Mijn voorstel is om die dodenherdenking nu maar eens te stoppen. 99% van die toen volwassen generatie is dood. We zitten in een totaal andere wereld en dus ten grave gedragen. 2015 lijkt mij een mooie einddatum
Jennifer
Ik ben Britse, maar ik heb blijkbaar meer gevoel voor de 20 000 mensen die door de hogerwinter zijn gestorven, de verzetsstrijders die Nederland van de duitsebezetting probeert te bevrijden dan Nederlanders die denken dat het gepast is om die duitsersoldaten die dit allemaal hebben uitgevoerd te eren.



Ben jij zo kreupel als te denken dat de enige slachtoffers Joods waren? (Ze waren wel voornamelijk Joods- maar dat maakt het jou blijkbaar niet uit.)
Veroniek Clerx / tekstschrijver/ freelance journalist
Tien mei 2012 en het is 72 jaar geleden dat ronkende Duitse aanvalstoestellen het Nederlandse luchtruim vulden en de Haagse residentie werd aangevallen. Op de Grebbeberg is een ereveld ingericht, ondermeer voor 400 Nederlandse militairen die de vrijheid in de meidagen van 1940 betaalden met hun leven. De ter plaatse eveneens gesneuvelde en begraven Duitse gevallenen werden in 1946 herbegraven in het Limburgse Ysselstein.

We staan vandaag voor de opbouw van herdenkingsjaar 2013 en daarom het moment om even terug te kijken wat in de afgelopen twee weken allemaal is voorgevallen. Het moment ook om een strategie te bepalen voor de toekomst van de oorlogs- en dodenherdenkingen en met name de toekomst van het Nationale Comité 4 en 5 mei.



'Alleen slachtoffers mogen vergeven', stelde het artsenechtpaar Ron en Rosa van der Wieken in De Volkskrant van zaterdag 30 april jl. Hiermee reageren ze onder meer op het initiatief van Gelderse dorp Vorden, om ook gevallen Duitse soldaten te herdenken op 4 mei. Ik vind die mening opmerkelijk. Omdat de ‘echte’ slachtoffers, ook zij die de strijd en de kampen hebben overleefd, bijna niet meer in leven zijn.

Meer dan 70 jaar na de oorlog bestaan er drie generaties van 'na de oorlog'. De 15-jarige jongen die op 4 mei op de Dam in Amsterdam een gedicht wilde voorlezen over zijn 'foute' oudoom bij de WaffenSS, die niet meer terugkwam, is van de jongste generatie.



Het ‘Nationaal Comité 4 en 5 mei’, heeft deze puber voor het front van de natie een, voor hem onbegrijpelijke, ‘draai om zijn oren’ verkocht. Er zullen meer mensen teleurgesteld zijn door de move van het Comité. Kennelijk overvallen door reacties als die van het echtpaar Van der Wieken, trok het Comité onder voorzitterschap van voormalig Commissaris van Zuid-Holland mevrouw Joan Leemhuis - Stout, de aanvankelijke toestemming tot voordragen, weer in. Verleden jaar was de gênante gang van zaken rond de zeer ontroerde Bert Rost van Tonningen te betreuren. Die na 65 jaar op 4 mei de gelegenheid kreeg om zíjn stem en kwelling te laten horen en zien. Zij het niét op het Nationale Herdenkingspodium maar in het lokale Culemborg.



Herdenkingsdag 4 mei is om meerdere redenen aan inhoudelijke slijtage onderhevig. Want sinds 1961 eveneens gewijd aan de nationale gevallenen van ná de oorlog. Dus ook aan hen die vielen tijdens de 'Politionele' acties 47-49 in het (toen écht niet meer) Nederlands Indië. Over de rechtvaardigheid van deze strijd en het onschuldige slachtofferschap van de gedode Indonesiërs worden anno nu de maatschappelijke degens gekruist.



‘Alleen schuldeloze slachtoffers mogen op 4 mei worden herdacht’, vindt echtpaar Van der Wieken – de Leeuw. Mijn inziens vraagt de realisatie van die stelling om een heel andere invulling van 4 mei. Immers, wie zullen na de dood van de werkelijke slachtoffers in de toekomst gaan behoren tot de groep van de schuldelozen? Oók NSB – kinderen en hún kinderen? En anderzijds, kun je een gesneuvelde militair die een ander heeft gedood, hetzij in Nederlandse hetzij in Duitse of anders zins buitenlandse krijgsdienst, ‘schuldeloos’ noemen?



Wat betreft het Nationaal comité 2012, dat eerst ‘geen kwaad ziet’ in een kindergedicht om zich vervolgens geschrokken van de reacties terugtrekt, is niet toegerust voor zijn taak. Want na al die jaren loopt het comité nog steeds op eieren. Wat resulteert in meer dan: ‘60 jaar herrie om 2 minuten stilte’, zoals historica Maud van de Reijt in cum laude in haar dissertatie concludeerde. Het comité maakt duidelijk, geen principiële keuzes en weet een eigen overtuiging niet over het voetlicht te brengen. Het Nationaal Comité van 2013 en later, dient voeling te houden met de geluiden vanuit alle geledingen in de samenleving. Zodat het niet achter gemeenten als Culemborg en de gemeentelijke kern Vorden hoeft aan te lopen, maar het voortouw kan nemen.



Jennifer
Er zijn gepaste momenten om stil te staan bij alle die in een oorlog sterven. Maar is het gepast om in een adem de moordenaars met de slachtoffers te herdenken.



Zou je een bloemenkrans aan Mohammed B. geven en tegelijkertijd een bloemenkrans op Theo van Gogh's graf zetten?



De ambtenaren die tijdens de oorlog zich hadden verzet waren de echte helden, ze maakten onderscheid tussen daders en slachtoffers en deed iets. Ze maakten geen deugd van "niets doen." Laten ons geen deugd maken van "geen persoonlijke verantwoordelijkheid nemen".
Jan
Prima om over de maatschappelijke gevoeligheden en herdenking van de Nederlandse slachtoffers te praten, maar kennelijk is na zoveel jaar van herdenken het nogsteeds niet doorgedrongen dat een oorlog meer betekent dan dit soort zwart/wit algemeenheden. Het is tegemakkelijk een slachtoffer als fout aan te wijzen omdat hij in Duitsland werd geboren. Netzo als 'geboren in Nederland' echt geen garantie is dat je niet bij een 'foute' stilstaat. Er worden overigens nog zoveel slachtoffers van de oorlog genegeert, homoseksuelen, roma, ga zo maar door... Laten we vooral kortzichtig naar één gezamenlijk europa kijken.
Advertentie