Advertentie

Meer verschillen leiden tot meer geschillen

De decentralisaties maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en jeugdzorg leiden tot verschillen tussen gemeenten. En waarschijnlijk tot een toename van het aantal rechtszaken. Piet Hein Donner, vice-president van de Raad van State, verwacht een debat over waar de grenzen liggen.

12 april 2014

De overheveling van rijkstaken naar gemeenten leidt tot verschillen tussen gemeenten. En naar verwachting tot een toename van het aantal rechtszaken. Piet Hein Donner, vice-president van de Raad van State, verwacht een debat over waar de grenzen liggen.

Verschillen tussen gemeenten

‘De decentralisaties hebben onvermijdelijk tot gevolg dat er verschillen gaan ontstaan tussen gemeenten. Hetgeen de wetgever niet normeert, kan in de vorm van geschillen bij de rechter terechtkomen. Die zal worden geconfronteerd met de vraag of het verenigbaar met het concept van recht is, dat de ene gemeente iedereen die struikelt een rollator geeft en een naastliggende gemeente helemaal niemand een rollator geeft’, stelt Piet Hein Donner in een interview met Binnenlands Bestuur.

 

Weigeren voorziening

De vraag of er grenzen zijn aan verscheidenheid, zal er hoe dan komen. Hoe ver kan de rechter gaan en in hoeverre mag een gemeente een voorziening weigeren. ‘De spanning die er nu wel eens is over toetsing van het nationaal beleid door het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en door het Hof van Justitie van de Europese Unie, wordt nu binnenslands gecreëerd in het kader van de decentralisaties.’ 

Legitimering rechter

Donner vindt dat er aandacht moet worden besteed aan het vraagstuk van de legitimering van de rechter. ‘Wetgever; wilt u de rechtsvormende rol van de rechter helemaal uitschakelen en zegt u “alles wat de gemeente beslist is recht”, of gaan we toch uit van bepaalde  kaders die je niet mag overtreden. Aan de andere kant: als de wetgever alles gaat invullen, dan krijg je de bezwaren van gemeenten die zeggen dat de taken aan hen worden overgedragen, maar dat de regels veel te stringent zijn.’ 

Kroonberoep

Naast geschillen tussen gemeente en burger, zullen er ook geschillen tussen gemeenten gaan ontstaan. En tussen gemeenten en rijk. Volgens Donner is het niet verstandig om al die geschillen aan de rechter voor te leggen. In zijn optiek kan beter voor een andere figuur worden gekozen.

Bestuurlijke oplossing

‘Als dergelijke geschillen aan de rechter worden voorgelegd, krijgt de rechter binnen de bestuurlijke verhoudingen een belangrijke functie. Dat leidt tot een verdergaande juridisering van de bestuurlijke verhoudingen. Je zou dit soort geschillen van bestuur via de figuur van het oude Kroonberoep op een meer bestuurlijke wijze kunnen oplossen.’ Bij een geschil wordt een beroep gedaan op de Koning. Het advies van de Koning wordt voorbereid door de Raad van State. De Raad beslist dan niet als rechter, maar de Kroon als bestuursorgaan.

Lees het hele interview met Donner in Binnenlands Bestuur nr. 7 (11 april).

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

jos van Veen
Op een kaarsrechte weg waar elke regel is afgeschaft, elke zijweg is geblokkeerd kan een iedereen zonder rijbewijs het gaspedaal intrappen en het stuur vasthouden

De denkende denker als Macht

heeft zich deze weg uitgedacht, en gaat er van uit dat dat alles recht blijft omdat het anders erg moeilijk gaat worden,,daar war het mal wordt wordt er opportunistische steun gevraagd en de denke macht kan daarna weer denderend verder..

Waarheen is onbekend, als het maar dendert. De gevolgen idem want we stellen onszelf niet ter discussie, de hele omgeving moet buigen want de Macht die stuurt begrijpt niet wat die omgeving doet en ziet die slechts als obstakel in hun race..en die race zal blijven, water ook gebeurt..



De klap moet nog komen want denken en doen zijn niet meer op elkaar afgestemd..de regering heeft psychotische verschijnselen..de neoliberale ideologie

Enen drstaiche ingreep zal de puinhopen openbaren..



Bizar genoeg kiest Ndederland nog steeds op derglijek partijen en dus voor eigen nadeel en beschadiging.



Ook daar zal alleen ene dratsische ingreep uitkomst bieden om wakker te worden
joop luster / ontwerper
zorg wordt een schaarser goed. Bij schaarste gaat niet alleen de prijs omhoog maar vergt ook van beslissers over schaarser te verdelen middelen een groter beroep op hun integriteit. Er is zo'n gezegde dat wie appelen vaart ook deze gaat eten. Doordat Den Haag de problemen bij de gemeenten over de schutting te komen wast men landelijk straks de handen in onschuld. Het grofst was Plasterk die op de vraag of gemeenten/gemeenteraden wel opgewassen waren om afdoende controle uit te oefenen over de verdeling van deze niet geoormerkte financiën, laconiek opmerkte dat 'als gemeenteraden het niet goed doen ze na 4 jaar daar op afgerekend zullen worden'. De lieverd..
G. Stavenga
Gemeenten geven geen rollators, hebben dit ook nog nooit gedaan en gaan dit in de toekomst ook niet doen. Een wat ongelukkig gekozen voorbeeld dus.
Advertentie