Advertentie

De Ronde Venen: Beste Kwaliteitshandvest 2008

De gemeente De Ronde Venen heeft van 21 overheidsorganisaties haar dienstverlening het beste verbeterd en heeft daarvoor de prijs Beste Kwaliteitshandvest 2008 gekregen. Wethouder Ingrid Lambregts vindt de prijs een enorme stimulans voor de manier waarop de gemeente bezig is met het verbeteren van de dienstverlening.

25 april 2008

De gemeente heeft concrete afspraken gemaakt, waar inwoners haar aan kunnen houden, de zogenoemde servicenormen. Het gaat om afspraken over bijvoorbeeld de termijn voor het beantwoorden van brieven of het verlenen van een bouwvergunning.

 

Het ministerie van Binnenlandse Zaken stimuleert het opstellen en openbaar maken van kwaliteitshandvesten door overheidsorganisaties. In de Rijksbegroting 2008 maakte het kabinet bekend overheidsorganisaties beter te willen laten functioneren en zo het vertrouwen van de burger te verdienen. Dat zou moeten lukken door meer met burgers samen te werken, zorgvuldig en slagvaardig te handelen en door goede dienstverlening. In kwaliteitshandvesten moet staan wat de burger mag verwachten van de overheid. De prijs wordt uitgereikt aan een (semi-)publieke organisatie die het handvest op een goede manier heeft ingevoerd en nu met effectieve servicenormen werkt.

 

Naast de gemeente De Ronde Venen waren er nog twee genomineerden: Dordrecht en Woerden. Juryvoorzitter en staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Ank Bijleveld reikte de prijs uit. De jury had vooral lof voor het feit dat de servicenormen, inmiddels 20 in De Ronde Venen, niet van bovenaf werden opgelegd, maar tot stand komen doordat medewerkers zelf kritisch kijken naar verbetering van de dienstverlening. Ook het feit dat de inwoners worden betrokken bij de totstandkoming van de servicenormen werd door de jury geroemd. De aanmoedigingsprijs was voor de gemeente Sevenum.

 

Zie ook:
Een betere overheidsorganisatie(18/09/2007)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie