bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Uit de dagelijkse coronapraktijk van een bmc'er: Anke Hubers over de Tozo-regeling

Uit de dagelijkse coronapraktijk van een bmc'er: Anke Hubers over de Tozo-regeling.

BMC
28 april 2020
bmcnl-articleCardDesktop.3.jpg

Uit de dagelijkse coronapraktijk van een bmc'er... In deze rubriek laten we BMC-medewerkers aan het woord, die ook tijdens deze crisis volop bezig zijn om onze opdrachtgevers te ondersteunen. We hopen met deze veldinterviews mensen binnen en buiten BMC te inspireren door ervaringen met elkaar te delen over onze aanpak van de coronacrisis.

Anke Hubers over de Tozo-regeling
Anke is sinds december 2019 aan het werk als beleidsmedewerker inkomen bij de Dienst Dommelvallei*, onder andere om voor de gemeenten Son en Breugel en Nuenen de participatiewet en de herziene Bbz (Besluit bijstandsverlening voor zelfstandigen) op de rit te helpen zetten. De Tozo-regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers) is geënt op de Bbz. Anke kon daarom makkelijk inspelen op het uitwerken van deze regeling voor haar opdrachtgever. Haar opdracht werd aangepast en ze mag nu meer uren besteden. Zij deelt graag haar ervaringen over de aanpak van deze gemeente.

Voortvarend aan de slag
Tijdens de persconferentie van 17 maart jl. kondigde het Kabinet aan hoe zij het financiële leed rondom de coronacrisis wil verzachten. Voor zelfstandige ondernemers en zzp’ers werd de Tozo-regeling voor hulp bij levensonderhoud in het leven geroepen, uit te voeren door gemeenten. De Tozo-regeling zou soepel, eenvoudig en snel worden afgehandeld, met een uiterste beperking aan voorwaarden en check achteraf. De nood in deze doelgroep kan snel hoog oplopen. Daarom werd binnen de organisatie direct een Tozo-team opgesteld, om gezamenlijk na te denken
  • over de uitvoering van het proces,
  • de communicatie over de berichtgeving van het Rijk,
  • het behandelen van de meldingen en
  • de uitvoering van de aanvragen
om de verwachte vraagstroom tijdig en adequaat te verwerken. We maakten dus een apart e-mailadres en een informatieve mail met eigen aanvraagformulier voor alle verzoeken om een aanvraag in te dienen. Voor de registratie hanteerden we een Excel bestand.

Eerste hulpverlening
Zoals verwacht, stond de telefoon roodgloeiend na de aankondiging van de economische maatregelen op 17 maart jl. Op dat moment was bij de uitvoeringsloketten nog geen informatie beschikbaar over de regeling, laat staan over modelbrieven, processen, toetsingscriteria en zo. Dankzij veel overlegmomenten met het Klantcontactcentrum konden aan de frontlinie de meeste vragen en aanvragen van de ondernemers snel en zelfstandig worden afgehandeld. Hulde voor de consulenten, die de meest uiteenlopende vragen moesten opvangen.

Adequaat improviseren
Op vrijdag 27 maart, dus 10 dagen na de globale aankondiging, verscheen de eerste Kamerbrief. Met meer criteria en gegevens dan het Tozo-team en de ondernemers hadden verwacht. Het uiteindelijke formulier ontvingen we op 31 maart en besloeg maar liefst 14 pagina’s. De handreiking verscheen pas op 2 april. Er moest en moet veel geïmproviseerd worden. Het is een zware tijd maar tot nu toe hebben we het gered. De druk zal nog wel even blijven, omdat we noodgedwongen werken met groeidocumenten en er nog dagelijks aanpassingen bijkomen. Inmiddels (op 9 april) hebben we 700 aanmeldingen geregistreerd en zijn enkele honderden aanvragen ontvangen. Inmiddels zijn we de voorschotten aan het overmaken. Bij twee ondernemers was de bodem van de huishoudportemonnee al in zicht.  Lees het hele artikel op bmc.nl > 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.