bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Gemeente-informatie eenvoudiger en sneller vindbaar

Met nieuwe, gezamenlijke oplossing van OpenGemeenten en AethiQs.

08 september 2023
gemeente-informatie

Informatie op de website van een gemeente kan soms lastig te vinden zijn. Dit simpelweg alleen al omdat de gemeente website vele honderden pagina’s kan bevatten. Dit is niet alleen lastig voor de burger, maar ook voor het klantcontactcentrum van de gemeente zelf als burgers bellen om antwoord te krijgen op hun vraag. Daarom slaan OpenGemeenten en AethiQs de handen ineen om een gezamenlijke oplossing te bieden.

Overheidsinformatie voor iedereen toegankelijk

Voor OpenGemeenten is het het allerbelangrijkste dat informatie (van de overheid) voor iedereen toegankelijk is, ongeacht hun achtergrond, taal of vermogen.  

Samen ontwikkelen met andere gemeenten zorgt ervoor dat niet iedere gemeente het wiel continue opnieuw uitvindt, zorgt voor uniformiteit in (bewezen) functionaliteit en is kostenbesparend, zowel qua ontwikkeling als onderhoud. Daarnaast mag het actief ontwikkelen en innoveren niet ontbreken, zodat gemeenten nooit met een verouderde website komen te zitten. Daarom biedt OpenGemeenten onder andere een toptakenwebsite aan voor meerdere gemeenten.

Verbetering met behulp van bewezen AI-zoeksysteem MAAT

Volledig in lijn met deze visie is OpenGemeenten daarom een samenwerking aangegaan met AethiQs. AethiQs biedt namelijk een bewezen zoeksysteem genaamd MAAT voor gemeenten aan. Een zoeksysteem dat gebruik maakt van Artificial Intelligence om de vindbaarheid van informatie te vergroten en het zoekproces te vereenvoudigen. Zo kan bijvoorbeeld een vraag gesteld worden en geeft MAAT met behulp van een ChatGPT virtuele AI-assistent antwoord op basis van de informatie op de website van de gemeente.

De combinatie van een toptakenwebsite met een kwalitatief hoogstaande zoekfunctionaliteit ontbrak momenteel nog in de markt. Daarom zijn beide partijen nu gaan samenwerken om de vindbaarheid van gemeente informatie te verbeteren zowel voor de burger als voor medewerkers van het klantcontact centrum. Hierdoor kunnen zij met een toptakenwebsite met een hoogwaardig zoeksysteem bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen inwoners en politiek.

Meer weten?
Wilt u meer weten over deze totaaloplossing en/of een demo? Kijk dan eens op de site van AethiQs of neem direct contact op met Mark Verschuren. 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.