sociaal / Partnerbijdrage

Het geheim achter de nieuwe release van de Bibob-tool

Het ontwikkelteam van Noctua in de schijnwerpers.

02 mei 2024
samenwerking team
Beeld: Shutterstock

De grootste release in het bestaan van Noctua is in april gelanceerd. De nieuwe Bibob-tool is niet alleen veel sneller, gebruiksvriendelijker en flitsender, de tool is ook herschreven in een andere computertaal waardoor toekomstige innovaties sneller zijn te implementeren. Het ontwikkelteam van Noctua komt alle eer toe, vindt directeur Horst Streck. Hij zet de teamleden dan ook graag een keer in de schijnwerpers. ‘Zij zijn het belangrijkste, maar worden vaak onderbelicht.’

Horst Streck is trots op zijn ontwikkelteam, dat bestaat uit back-end en front-end developers en zelfs een full-stack developer. Het team van Noctua werkte een half jaar lang aan de nieuwe release. ‘Het basisniveau was al heel goed en ondanks de complexiteit, wist ik dat ze dit ook aankonden. Zo hebben we specialisten die moeilijke dingen aan kunnen. Denk aan de opdracht om te zorgen dat een netwerk automatisch gebouwd wordt als je een Bibob-onderzoek doet. Dat is echt hogere school development.’

Nieuwe uitdagingen

Het team is tijdens het traject enorm gegroeid, dat weet Horst zeker. ‘Wat wij doen kan niet iedereen, we werken vaak op het randje van wat technisch mogelijk is. De teamleden vonden het zonder uitzondering leuk om hieraan te werken, aan iets dat zo innovatief is dat het prikkelt om de grenzen op te zoeken. Daar heb je het vak toch voor geleerd.’

Als werkgever is hij blij dat Noctua iets aantrekkelijks kon bieden met dit traject, namelijk ingewikkelde technische puzzels oplossen. ‘En dat blijft hopelijk zo. De nieuwe computertaal React die we nu gebruiken zorgt ervoor dat we innovaties sneller kunnen realiseren. Daardoor ontstaan in hoog tempo nieuwe ideeën en blijft het werk leuk.’

Geen wachttijd meer

De grootste uitdaging bij het werken aan de nieuwe release zat volgens Horst in het verbeteren van de snelheid van de Bibob-tool. ‘Dat was voor ons heel belangrijk. In een enkel geval moest je in de tool wel tien seconden wachten, dat was voor onszelf onacceptabel. Het moest terug naar minder dan één seconde. En dat is gelukt!’

Een andere opdracht betrof het bouwen van een dynamisch netwerk: ‘Hoe kan de gebruiker daar zo gemakkelijk mogelijk mee werken? Hoe versleep je entiteiten en de daaraan gekoppelde data, hoe geef je het weer? Zeker in het ontwerp zat een flinke uitdaging.’

Eén taal

Zoals aangegeven is de Bibob-tool geheel in een nieuwe computertaal herschreven. Ook dat had wat voeten in de aarde. In de overgangsfase moest het team in twee talen tegelijk werken, in het ‘ouderwetse’ Polymer en in het moderne React. ‘Dat was erg intensief. We vieren straks een feestje dat we van het dubbele werk af zijn en voortaan weer in met één taal kunnen werken.’

Horst is een gelukkige directeur. Niet alleen vanwege de lancering van een vernieuwde Bibob-tool, maar vooral ook omdat de sfeer in het team zo goed is. ‘Er is een groot onderling vertrouwen, waardoor medewerkers het durven te zeggen als ze iets niet snappen of een fout hebben gemaakt. Mijn oproep is altijd: schuif het niet onder het vloerkleed, dan kunnen we het sneller oplossen. Het voelt heel fijn als je je kunt uiten zonder dat er meteen wrijving ontstaat. Bij ons horen fouten bij het proces, het is geen doodzonde.’

Sowieso streeft Horst naar een vrije en open sfeer. ‘Er zijn niet zoveel regels en ook geen strakke werktijden bijvoorbeeld. Wel hebben we elke dag een stand up en het komt amper voor dat we daar niet met zijn allen bij zijn. Dat vind ik bijzonder.’ De stand up bij Noctua duurt maximaal vijftien minuten, waarbij alle teamleden vertellen wat ze gisteren hebben gedaan en vandaag gaan doen. ‘Zo blijft iedereen op de hoogte van elkaars werk.’ Eens in de twee weken is er een zogeheten ‘sprint’. ‘We bespreken dan uitgebreider wat er is gemaakt, wat we goed vinden en minder goed vinden. Ook de sprints worden trouw bezocht, tenzij het echt niet anders kan.’

Ik overdrijf niet als ik zeg: ik heb een heel bijzonder team."

Horst Streck, directeur Noctua

Bij marketing en promotie gaat het vaak over het product of over het succes van een bedrijf, zelden gaat het over de mensen die het product maken en die zorgen voor het succes, signaleert Horst. De hoogste tijd om dat te veranderen.

Meer weten?
Ben je naar aanleiding van dit artikel nieuwsgierig geworden? Neem dan rechtstreeks contact met ons op.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.