Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Schultz: Gemeenten gaan over aanpak luchtvervuiling

Milieuzones zijn een zaak van gemeenten. Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vrijdag.

18 december 2015

Milieuzones zijn een zaak van gemeenten. Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vrijdag. Gemeenten gaan over de aanpak van luchtvervuiling. 'Die mogen zelf bepalen op welke manier ze dat doen.'

Milieuzones aan banden
De Tweede Kamer nam donderdag een motie van de VVD aan waarmee de milieuzones voor personenauto's aan banden moeten worden gelegd. Volgens Schultz stelt de motie alleen dat er niet èèn landelijk verkeersbord voor mag komen. Ze verwacht trouwens dat milieuzones over een paar jaar niet meer nodig zijn omdat de vervuiling snel vermindert.

Slimmere oplossingen
Schultz (VVD) denkt ook niet dat milieuzones de oplossing zijn voor de luchtproblemen. 'Volgens mij kun je dat beter op een andere manier aanpakken dan een verbod.' Steden zouden moeten kijken naar 'slimmere oplossingen', zoals aanpassing van rijroutes waardoor er minder langzaam verkeer komt en minder vervuiling.

De motie die onder meer steun kreeg van SP, CDA, SGP en PVV vraagt het kabinet 'de grondslag voor gemeentelijke milieuzones ten behoeve van personenauto’s in het verkeersreglement op te heffen'. De bewindsvrouw gaat ernaar kijken. Het gevolg van de motie kan zijn dat elke gemeente met een eigen bord voor de milieuzone komt.

Nutteloos
De VVD is fel tegen de milieuzones die ze nutteloos vindt. Tweede Kamerlid Barbara Visser denkt dat er dankzij de motie 'geen verkeersbord voor auto-pestzones komt en dus geen grondslag is voor handhaving en boetes.' (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Piet van Noort / Bestuurder DCCM
Minister Schults vergeet dat zij de belangrijke recreatie zones beheerd. Met een andere kustverdediging kunnen megatonnen aan CO² uitstoot worden voorkomen. Ook het verkeer van en naar recreatiegebieden, zeker de kust, kan met veel minder uitstoot gerealiseerd worden. Eigen initiatief van het rijk is hier op zijn plaats in plaats van het af te schuiven op gemeentelijke instellingen..



Werken met natuur hoeft niet zo duur !



www.kustverdediging.nl
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Ja, laat die gemeentes maar schuiven. Utrecht grijpt terug op cijfers die stammen uit 2003. Gemeentes hebben nul komma nul verstand van de risico´s van luchtkwaliteit.



Hoewel Lot van Hooijdonk gaat erop vooruit: ´… er gaan in Nederland 3000 mensen vroegtijdig dood, aan ongezonde lucht´.

Daarmee zit ze er niet eens zover naast. Hoe groot is nu dat risico?



Reken eens met me mee.



In 2009 overleden er 128.617 mensen in Nederland. Daarvan stierven er 1780 voortijdig ten gevolge van fijnstof, en 1340 als gevolg van ozon (statistische gemiddelden, zie aldaar).

Dat is een voortijdige sterfte van 3120 personen; ofwel 2,4% van alle overledenen.



Het voortijdig overlijden heeft betrekking op een periode van enkele dagen, enkele maanden en soms een jaar. Laten we veiligheidshalve op 6 maanden gaan zitten. Dan zijn er als gevolg van fijnstof en ozon 1560 levensjaren verloren gegaan.



De gemiddelde leeftijd bij overlijden bedroeg in 2010 76,8 jaar. Ik rond dat af naar 76 jaar voor 2009.



Het aantal levensjaren van degenen die in 2009 stierven komt dan uit op:



128.617 x 76 = 9.774.892 en het verlies door vooroverlijden is:



1560x100/9.774.892 = 0,015959225%



Daarmee staat vast dat de luchtkwaliteit een flutprobleem is dat voortdurend tot een olifant wordt opgeblazen.



Er zijn maatschappelijke en politieke problemen die ons geld en onze aandacht vele malen meer nodig hebben.
True
Bestaande wetgeving is al toereikend, helaas wordt er niet gehandhaafd en kunnen halfdebielen vrolijk de buurt terroriseren met een rotte uitlaat, de politie doet namelijk niets.

Hoezo autootje pesten..
Advertentie