Kosten OV hoger maar aantal passagiers gelijk
Terwijl de kosten van het openbaar vervoer toenemen door de regionale aanbesteding zijn er niet meer passagiers.
Politici in de Tweede Kamer maken zich zorgen over de steeds maar stijgende uitgaven voor het openbaar vervoer, terwijl er niet meer reizigers gebruik maken van tram, metro en bus. Onder meer VVD, PvdA, SP en D66 willen snel helderheid over de regionale aanbestedingen en de gevolgen daarvan.
Meer reizigers
,,We moeten kijken hoe we kwaliteit kunnen krijgen in combinatie met meer reizigers'', stelt VVD-Kamerlid Betty de Boer. Volgens haar is het belangrijk om lessen te trekken uit de situatie rond tram en bus, zodat ook aan de NS betere eisen kunnen worden gesteld. ,,Zo zou het aantal reizigers een veel dwingender eis moeten zijn.''
Nieuwe aanbesteding: Verplicht nieuwe bussen met nog meer luxe. Overnemen van de oude vervoerder kan niet, terwijl die bussen over het algemeen nog niet zijn afgeschreven. Nu is men bezig met WiFi. Nodig? Nee. maar een bestuurder maakt er punten mee. Steeds meer lijnen worden opgeheven. Dit speelt al tientallen jaren. Die lijnen zijn zogenoemd niet kostendekkend. Men vergeet wel altijd, dat als meer mensen gebruik maken van het OV er ook aanvoer moet zijn. Als er van A naar B geen bus rijdt, zullen de reizigers ook de vervolgstap van B naar C niet maken. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Als er dan wel een bus rijdt, rijdt die maar om de paar uur. Ook niet echt om nieuwe klanten te trekken. Probeer eens van een dorp naar en ziekenhuis in de stad te komen. Als het dan al lukt, ben je uren kwijt. Moet er nog meer geld aan onderzoek gespendeerd worden? We weten allemaal waar het aan ligt.