Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeente moet veiligheid veerdiensten beter regelen

Er gelden geen minimale landelijke veiligheidseisen. Daardoor verschillen de veiligheidseisen per gemeenten voor bemanning en exploitatie van de veerdiensten.

14 juni 2012

In ons land gelden voor voet- en fietsveren geen minimale landelijke veiligheidseisen. Daardoor verschillen de veiligheidseisen die gemeenten stellen aan bemanning, exploitatie en de uitvoering van de veerdienst. Daarvoor waarschuwt donderdag de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport. Wettelijke regels zijn niet direct noodzakelijk, maar gemeenten en exploitanten zouden meer verantwoordelijkheid moeten nemen.

Geen eisen
In Nederland maken dagelijks 90.000 mensen gebruik van een veerdienst, van wie 25.000 mensen zich laten overzetten met voet- en fietsveren. ,,Daarvoor gelden geen technische eisen of specifieke eisen voor het vervoer van passagiers’’, schrijft de Onderzoeksraad.

Ongeval
De OVV begon het onderzoek naar aanleiding van een ongeval in Rijswijk (ZH) in januari dit jaar. Een motorvrachtschip botste op de veerpont Keereweer. Twee passagiers van de pont raakten daardoor te water, maar bleven verder ongedeerd. Dit was niet het eerste ongeluk met een voetveer: op 22 oktober 2010 ramde een Duits binnenvaartschip een pontje nabij Breukelen. Daarbij kwam de schipper van het pontje om het leven.

De gemeente Rijswijk had de exploitatie van het veer sinds begin van dit jaar uitbesteed om kosten te besparen. De vaste schipper werd vervangen door een nieuwe bemanning, die op 9 januari begon. De gemeente eiste dat de nieuwe schipper over een ‘klein vaarbewijs’ zou beschikken. Dat had hij echter niet en behalve een paar oefenuren had hij ook geen ervaring met het besturen van een veerpont.


Eigen regels
Omdat het ontbreekt aan landelijke eisen voor kleinere veerponten, stelt iedere gemeente naar eigen inzicht voorwaarden en regels, zo schrijft deOVV. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) zou samen met het Landelijk Veren Platform moeten zorgen dat er een leidraad komt, met richtlijnen over toerusting van de schipper, constructie, stabiliteit en conditie van de veerpont.
 

De OVV wil dat Rijswijk de veiligheidsrisico's van de Keereweer schriftelijk vastlegt, maatregelen neemt om de risico's te beheersen en toeziet op de naleving ervan.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

criticus
Natuurlijk moet de veiligheid op orde zijn, maar met 2 ongevallen in 2 jaar, terwijl 25000 mensen per dag er gebruik van maken, lijkt mij dat het toch redelijk goed gaat....
True
..twee raakten te water, maar bleven ongedeerd, nou zeg. Griekse reders kunnen het ongetwijfeld beter. Europees aanbesteden dan maar?
Advertentie