53 gemeenten en regio's sluiten Retaildeal
Een landelijk team gaat komend jaar samen met gemeenten in kaart brengen hoe en waar er vierkante meters uit de markt kunnen worden genomen.
Om hun winkelgebied te versterken hebben donderdag 53 gemeenten en regio's hun handtekening gezet onder een Retaildeal. Minister Henk Kamp van Economische Zaken kondigde gelijktijdig aan dat een landelijk team komend jaar samen met gemeenten in kaart brengt hoe en waar er vierkante meters uit de markt kunnen worden genomen.
Uitbreidingsplannen tegen het licht
Deze intensivering van de Retailagenda is nodig na recente faillissementen van grote winkelketens (V&D, Macintosh), waardoor de markt voor winkelpanden extra onder druk staat. Om die reden worden uitbreidingsplannen kritisch tegen het licht gehouden, kondigt Kamp aan. Terwijl in afgelopen jaren de omzet van kledingwinkels, elektronicazaken en meubelboulevards afnam en nu 9 procent van de winkelruimte leeg staat, is het totale vloeroppervlakte gestegen met 11 procent, aldus de minister. In het kader van de Retailagenda werken rijk, gemeenten, provincies en de retailsector al ruim een jaar samen om winkelgebieden te versterken. Nu de druk op de markt voor winkelruimtes verder toeneemt, zijn aanvullende maatregelen nodig, aldus Blok.
53 deals gesloten
Hij kondigde de maatregelen aan op de dag dat 53 Retaildeals zijn getekend door evenveel gemeenten en regio's. Zij maken daarin afspraken met winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners over het aanpakken van het winkelgebied en over kansrijke en kansloze winkellocaties. Vorig jaar werden ook al 31 Retaildeals gesloten en naar verwachting zullen nog meer gemeenten volgen. Kamp wil vanaf nu ook met provincies afspraken maken, omdat maatwerk in de regio belangrijk blijft bij het aantrekkelijk en eigentijds houden van winkelgebieden en stadscentra, aldus de minister.
Op naar honderd
Projectleider Erik Struijlaart, trekker van de Retaildeals namens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de G32, verwacht uiteindelijk misschien wel honderd Retaildeals. Hij bezoekt veel gemeenten en merkt dat zij actief bezig zijn met detailhandel binnen de gemeentegrenzen.
Kennis delen
Er is veel kennis, zegt Struijlaart, die probeert om gemeenten te ondersteunen en verbinden, zodat zij kennis kunnen delen. Dat gaat soms over heel specifieke onderwerpen, schetst hij. 'Bijvoorbeeld: lukt het om grotere units in historische binnensteden te faciliteren? Of wat zijn de extra kansen voor buitenlands toerisme voor de kustgemeenten? De stakeholders uit de landelijke retailagenda kunnen gemeenten hierbij ondersteunen. En grote onderwerpen zoals transformatie of verhouding tussen binnenstad en perifere gebieden spelen bij vrijwel alle gemeenten.'
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.