Gratis parkeren in binnenstad is beter voor winkels
Volgens retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar gaan de parkeeropbrengsten vrijwel altijd naar de post algemene middelen. Daarmee is het parkeergeld gewoon een melkkoe, zegt hij. ‘Terwijl de opbrengst ten goede zou moeten komen om de binnenstad te verlevendigen en een opknapbeurt te geven.’
Gemeenten zouden perioden moeten invoeren met gratis parkeren in de binnensteden. Dan komen er weer meer mensen op de winkels af. Dit zegt retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar maandag in een interview met De Telegraaf.
Melkkoe
Volgens Molenaar gaan de parkeeropbrengsten vrijwel altijd naar de post algemene middelen. Daarmee is het parkeergeld gewoon een melkkoe, zegt hij. ‘Terwijl de opbrengst ten goede zou moeten komen om de binnenstad te verlevendigen en een opknapbeurt te geven.’ We moeten bezoekers niet langer straffen als ze naar de binnenstad komen, stelt de hoogleraar. ‘Want parkeerkosten zijn een reden om niet naar de winkels te gaan.’ Hij pleit er daarom voor perioden met gratis parkeren in te voeren. Zo kan de middenstand een steuntje in de rug worden gegeven.
Meer bezoek
De hoogleraar aan de Erasmus Universiteit komt aan het woord naar aanleiding van de situatie in het Britse plaatsje Cardigan. Daar zijn de parkeerautomaten al weken kapot. Sindsdien steeg het aantal bezoekers van de binnenstad. Het MKB pleit er al jaren voor het parkeerbeleid in de binnensteden te veranderen om te voorkomen dat bedrijven nog meer omzetverlies leiden, personeel moeten ontslaan of wegtrekken naar een andere plaats. Stijgende parkeertarieven maken binnensteden minder aantrekkelijk voor consumenten en ondernemers, stelden Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de ANWB eind vorig jaar nog. Door wegblijvende bezoekers, teruglopende bestedingen en grotere leegstand van winkelvastgoed staat de leefbaarheid van binnensteden onder druk, zeggen deze organisaties. (ANP)
Reacties: 34
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Zoals al aangegeven: betaald parkeren kost de (lokale) maatschappij alleen maar geld en dient de parkeerregulering=problemen...zou moeten.
Gratis parkeren komt de middenstand ten goede? Ja, die in de binnenstad, ter plekke ... mensen doen hun boodschappen (met de auto helaas) toch wel, doen ze het niet in de binnenstad vanwege betaald parkeren, geven ze hun geld elders uit. Gratis parkeren stimuleert alleen de MKB in de binnenstad, maar maakt daarmee de MKB elders dus kapot!
Om nog maar te zwijgen over de gevaarzetting voor de wel verstandige en gezonde potentiële klanten!
Wijzen naar de overheid is echter uiteraard makkelijker, dan zelf creatief en ondernemend te zijn.
€ 3,6 miljard MRB rijk
€ 1,5 miljard MRB provincies
€ 7,8 miljard brandstofaccijns
€ 1,3 miljard BPM
€ 0,1 miljard Eurovignet.
En indirect ontvangt het rijk ook nog eens:
€ 1,9 miljard inkomstenbelasting bijtelling auto
€ 0,9 miljard BTW autoverkoop
€ 1,9 miljard BTW brandstof
€ 0,8 miljard BTW onderhoud, verhuur en lease
€ 0,3 miljard BTW rijopleidingen
€ 0,5 miljard assurantiebelasting autoverzekeringen
€ 1,0 miljard verkeersboetes.
En hoeveel geeft de overheid dan uit? (incl. kosten ambtelijke organisatie):
€ 3,5 miljard rijk (inclusief BDU voor infra)
€ 3,3 miljard gemeenten (verreweg de grootste wegbeheerder)
€ 1,4 miljard provincies.
De belastingopbrengsten van parkeren dekken de uitgaven die gemeenten aan parkeren doen (volgens onderzoek in het kader van herijking Gemeentefonds), wat opmerkelijk is, aangezien de meeste gemeenten geen betaald parkeren hebben. Degene die wel parkeerbelasting heffen, vangen er dus meer op dan dat ze uitgeven.
En dan hebben we in Nederland ook nog enkele waterschappen die wegbeheerder zijn. Die berekenen de kosten aan de wegen 1 op 1 door aan de huishoudens in het waterschapsgebied (overigens alle huishoudens, dus ook die zonder auto, maar waterschapswegen worden ook door fietsers e.d. gebruikt, en ook huishoudens in de steden, waar geen waterschapswegen zijn).
Het onderzoek van Ecorys is uit 2013; sindsdien zijn de belastingen verhoogd, en hebben rijk en gemeenten juist behoorlijk bezuinigd op de uitgaven aan wegen.
Is de auto een melkkoe: ja, wie eerlijk is, moet toegeven van wel. met name rijk en provincies cashen meer dan dat ze uitgeven.
Bladvulling in de vakantieperiode?
BB weet toch ook dat elke gemeente drie belangrijke inkomsten-/dekkingsbronnen heeft (Gemeentefonds, doeluitkeringen en lokale heffingen wo parkeren valt, gezamelijk idd de post algemene middelen) waaruit oa aanschaf, vervanging en onderhoud van alle voorzieningen en ook investeringsplannen voor opfrissing van een binnenstad of plantsoenen etc. betaald wordt?
Beetje een teleurstelling dat vakblad als BB dit soort Telegraafachtige artikelen publiceert.
Gemeenten kunnen beter kijken naar varianten, bv eerste 2 of 3 uur betaald parkeren en daarna gratis. Zo wordt lang rondhangen in een stad/plaats bevorderd en heeft het MKB er ook lol van.
Het zal er zeker voor zorgen dat er meer mensen zoals ik de binnensteden zullen blijven mijden.
En ja, deze tarieven worden echt als melkkoe gebruikt, het wordt zelfs een budget op los gelaten om te zien of ze wel genoeg opleveren, want als dat niet zo is moeten de prijzen uiteraard weer omhoog om wel genoeg te krijgen.
Zelfde vind ik van ziekenhuizen (buiten de stad) waarvoor je flink moet betalen om je onderzoek te mogen ondergaan, of om op bezoek te gaan bij een zieke kennis of familielid. Dit is een ziekelijk gedrag.
En wat is eigenlijk de reden van een gemeente om parkeergeld te innen, anders dan de welbekende 'melkkoe'?
De rest (parkeerdruk, bereikbaarheid, ov, fiets, luchtverontreiniging, transferia) is iets anders. Dan is betaald parkeren een instrument om beleid tot een succes te maken (meest ten koste van beleid op een ander vlak, zoals economie in dit geval).
http://glwaalre.nl/wp-content/uploads/2014/05/Pr …
Parkeerplaatsen langs de weg kosten heel weinig. De grond is al in eigendom. Onderhoud is goedkoop.
Betaald perkeren lost niets op. In Amsterdam betaal je een fortuin, maar je kan nog steeds niet parkeren.
Afschaffen, en de duizenden parkeerwachters in Nederland een produktieve baan geven.
In principe met u eens. Maar de honderden busjes die de internetspullen moeten bezorgen, geven ook druk op het verkeerssysteem. Dit voorjaar logeerden we in Winterswijk. Gratis parkeren, veel Duitsers heerlijk winkelen en terras- resp. cafébezoek. De dag erop naar Doetinchem. Betaald parkeren, geen Duitsers, veel leegstand.