Taalkundige moet Kamerleden helpen met ICT-jargon
Emeritus hoogleraar tekstkwaliteit Jan Renkema is ingehuurd om helderheid te scheppen in de vele gewichtige engelstalige termen die opduiken in het parlementaire onderzoek naar ICT-falen bij de overheid.
Emeritus hoogleraar tekstkwaliteit Jan Renkema is ingehuurd om helderheid te scheppen in de vele gewichtige engelstalige termen die opduiken in het onderzoek naar ICT-falen bij de overheid.
Tovenaarsleerlingen
Services, SLA's, vendor lock-in, nearshore - het stikt van de engelse termen in de ICT. En daar komt de Tijdelijke commissie ICT van de Tweede Kamer - waar met opzet de ICT-specialisten niet in zijn opgenomen - langzamerhand ook achter. Het onderzoek naar het foutlopen van een aantal grote ICT-projecten bij de overheid staat bol van de geheimtaal, en daar wil voorzitter Ton Elias van af, stelt hij tegenover NRC Handelsblad. "Het slaat nergens op. ICT is voor gewone mensen, niet iets voor tovenaarsleerlingen onder elkaar.”
Vendor lock-in
Renkema zegt er in NRC Handelsblad begrip voor te hebben dat de Kamerleden klare taal eisen van de betrokken ICT'ers. Tijdens de eerste hoorzitting op 25 april deden ze al pogingen het ICT-jargon in rechttoe-rechtaan bewoordingen te vatten - niet geheel naar tevredenheid van de ICT-deskundigen. Renkema ziet wel mogelijkheden: "Maak bijvoorbeeld van vendor lock-in klantverslaving. Dat dekt de lading wel."
Scope creep
De term 'scope creep' krijgt van Renkema de vertaling 'domeinverbreding' of 'projectvervaging'. Het uiteindelijke rapport van de commissie, dat in het najaar moet verschijnen, zou met behulp van Renkema ook leesbaar moeten zijn voor niet-ICT'ers.
Wat ik niet snap is waarom overheden überhaupt opdracht geven om nieuwe ICT-producten te laten ontwikkelen.
Natuurlijk is de ICT-markt buiten gewoon progressief en voortdurend sterk in ontwikkeling maar dit maakt het nog niet noodzakelijk om deze markt dan maar met miljoenen te ondersteunen. Want exclusief is deze markt zeker niet. Een goed ICT-product heeft niet te klagen over een goede - en brede wereldwijde - afzet markt. Immers al die duizenden personenvervoersmaatschappijen willen een goed administratie- en registratie systeem!
Hoe bespottelijk is het dan dat overheden - ieder voor zich - met gemeenschapsgelden dergelijke systemen laten ontwikkelen? Er zijn zeer rijke private ondernemingen die zonder meer in staat zijn om eventueel samen met wetenschappelijke onderwijsinstellingen dergelijke systemen te ontwikkelen.
Het enige wat de overheden moeten doen is even wachten tot dat de blijkbaar zo gewenste systemen op de reguliere markt verschijnen.