Raad van State trekt GBA-rechten kerken in twijfel
'Derde partijen', zoals SILA, die gegevens uit de GBA kunnen krijgen, moeten dat niet zonder meer kunnen onder de nieuwe Wet BRP, stelt de Raad van State.
'Derde partijen' als SILA die gegevens uit de GBA kunnen krijgen, moeten dat niet zonder meer kunnen onder de nieuwe Wet BRP. Dat stelt de Raad van State in een advies over het ontwerpbesluit basisregistratie personen (BRP).
Verstrekking aan 'derden'
De Raad van State heeft zich gebogen over het ontwerp van het 'Besluit houdende regels ter uitvoering van de Wet basisregistratie personen', een amvb waarin een aantal praktische zaken rond de Wet BRP worden geregeld. De Raad onderschrijft de strekking van het ontwerpbesluit, met dien verstande dat er bedenkingen zijn bij het aanwijzen van 'derden' (dus niet-bestuursorganen) met een gewichtig maatschappelijk belang aan wie gegevens uit de GBA kunnen worden verstrekt.
Recht automatisch verlengd
SILA (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie), de Stichting Centraal Bureau voor de Genealogie en Stichting BKR (Bureau Kredietregistratie) zijn onder de Wet GBA aangewezen als dergelijke instellingen. SILA houdt bijvoorbeeld via de GBA de ledenadministraties van de aangesloten kerken actueel. In het door de Raad bekeken ontwerpbesluit hebben deze organisaties hetzelfde recht gekregen, met als motivering dat ze dat recht al hadden onder de 'oude' GBA-wet. Maar dat kan niet zomaar, betoogt de Raad.
Ook BSN
Er is geen motivering gegeven waarom de gegevensverstrekking vaan SILA daadwerkelijk past binnen de Wet BRP, die toch nadere eisen stelt aan gegevensverstrekking. Het advies stelt: 'Het feit dat de overheid tot nu toe als dienstverlening via de SILA de (kerk)genootschappen gegevens verstrekte uit de GBA is onvoldoende motivering voor de inbreuk op de bescherming van persoonsgegevens. Mede gelet op het feit dat met het vervallen van het administratienummer bij de te verstrekken gegevens ook het Burgerservicenummer (BSN) zal worden verstrekt.' Vergelijkbare opmerkingen plaatst de Raad over de Stichting Centraal Bureau voor de Genealogie en Stichting BKR.
Onontbeerlijk en wettelijk
In de reactie stelt de minister van BZK dat de verstrekking aan SILA is 'gerechtvaardigd tegen de achtergrond van de rol die de overheid decennialang heeft gespeeld in het kader van de bijhouding van de ledenadministraties'. Hij stelt ook dat het gebruik van het BSN onontbeerlijk is voor een juiste verstrekking en dat dat - alleen voor dit doel - wettelijk is toegestaan. Het ontwerpbesluit wordt in lijn daarmee aangepast, stelt de minister.
Invloed burger
Een kanttekening maakt de Raad ook over de eigen invloed van de burger op de gegevensverstrekking aan SILA. De burger heeft het recht die verstrekking te laten staken en in het nieuwe ontwerpbesluit is op verzoek van de Kamer een regel opgenomen dat die burger daarover wordt geïnformeerd. Maar nergens is vermeld hoe dat moet gaan gebeuren en of de gemeente of SILA die verplichting moet gaan uitvoeren. Dat is de laatste, stelt BZK in de reactie, en SILA mag zelf bepalen hoe. Ook die aanvulling komt bij het ontwerpbesluit.
Waar je overigens het algemene belang vandaan haalt voor de genealogenclub en voor de schuldeisersclub????? Is het MIJN belang dat MIJN gegevens aan de schuldeisers en genealogen worden doorgegeven? Dacht het zeker niet! En het is al helemaal geen algemeen belang! Die genealogen hebben zeker niets met mijn gegevens te maken. Die gaan ze maar lekker tegen betaling opzoeken als ze die willen weten. Ofwel: jouw oprisping over de kerken is net zo onheus en gekleurd als die van mij over de genealogen. Laat staan dat die bankenclub (= BKR) mijn gegevens nagestuurd moet krijgen. Eerst de crisis veroorzaken en dan OOK nog MIJN gegevens....... Zo weet ik er nog wel een paar.