ICT-projecten rijk voortaan vooraf getoetst door BIT
De meeste aanbevelingen uit het rapport Grip op ICT van de 'commissie Elias' worden door het kabinet opgevolgd, met het Bureau ICT Toetsing als belangrijkste element.
De meeste aanbevelingen uit het rapport Grip op ICT van de 'commissie Elias' worden door het kabinet opgevolgd. Er komt een Bureau ICT Toetsing (BIT) dat ICT-projecten vooraf zal beoordelen.
Niet onder AZ
Een belangrijke keuze die het kabinet heeft gemaakt is het ministerie waaronder het BIT komt te vallen. Dat is Wonen & Rijksdienst- en daarmee is het BIT de verantwoordelijkheid van minister Stef Blok geworden. Tijdens de behandeling van het rapport van de commissie was dat het grootste discussiepunt. Het voorstel van de tijdelijke commissie ICT-projecten was om het BIT onder te brengen bij Algemene Zaken, maar, zo vindt het kabinet, 'de oprichting van een BIT moet […] niet leiden tot een extra besluitvormingslaag waardoor verantwoordelijkheden kunnen worden afgeschoven en vertraging ontstaat.'
Tijdelijke sluis
Daarom is gekozen voor het ministerie waar ook de CIO (chief information officer) Rijk onder valt. Het BIT is een tijdelijke 'sluis'; over vijf jaar moet het niet meer nodig zijn. De criteria voor de keuze van de te beoordelen projecten zijn niet hard; de selectie 'zal zijn gebaseerd op inschatting van risico’s en slaagkans van een specifiek project en van de volwassenheid van de projectbeheersing van het betreffende ministerie in het algemeen'.
Eigen mensen
Een andere maatregel is het verdubbelen van de interne 'pool' (I-interim Rijk) van ICT-professionals van 100 naar 200 mensen. I-interim Rijk speelt al een grote rol bij grote ICT-projecten en het kabinet vindt net als de commissie dat strategische posities in die ICT-projecten zoveel mogelijk door eigen personeel moeten worden vervuld. Er gaat ook meer geld naar het opleiden van leidinggevenden op het gebied van ICT.
Administratie anders
Ten slotte zal ook de financiële administratie van de departementen worden aangepast, om beter te kunnen rapporteren over de kosten van ICT. De kantoorautomatisering van de departementen is wel in de cijfers terug te vinden, maar waar ICT de primaire processen ondersteunt is dat niet het geval. Dan komen de uitgaven boekhoudkundig terecht in de beleidsartikelen ('programmamiddelen'). Daarin zijn de ICT-uitgaven tot dusver niet als aparte categorie opgenomen. De aanpassing zal 'enkele jaren' vergen.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Nergens zie je terug wie nu in die club aan het werk gaan. Laat ik nou zo maar denken dat hier weer allerhande mensen aan het werk gaan die "de ballen verstand hebben" van ICT en dat alle lompigheid die nu plaatsvind in ICT-beheer van de overheid gewoon doorgaat. Er komt alleen een geldverslindende laag bij.
Goed gedaan overheid. Conclusie: ONGESCHIKT!!
(doorstart mislukte modernisering GBA onder andere naam)