Eerste gemeenten gaan over op Berichtenbox Mijnoverheid.nl
Vanaf 6 februari zullen de eerste gemeenten daadwerkelijk worden aangesloten op de Berichtenbox van MijnOverheid.nl. Papieren post maakt plaats voor digitale berichten.
Vanaf 6 februari zullen de eerste gemeenten daadwerkelijk worden aangesloten op de Berichtenbox van MijnOverheid.nl. Gemeenten zullen op die manier papieren post door digitale berichten kunnen vervangen.
Aanslag of herinnering
Berichten zoals de aanslag gemeentebelastingen, nieuws over een vergunningaanvraag of een herinnering voor het verlengen van een paspoort kunnen vanaf 6 februari digitaal worden ontvangen door inwoners van de gemeenten Amsterdam, Eindhoven, Meppel, Rotterdam, Zoetermeer en het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente. De berichten in de Berichtenbox hebben dezelfde juridische waarde als papieren post. De huidige gebruikers van de Berichtenbox krijgen de meeste berichten automatisch digitaal; ze kunnen overigens in hun profiel op de site aangeven dat ze hun post gewoon op papier willen blijven ontvangen.
Zes miljoen
De Berichtenbox moet dit jaar een forse impuls krijgen, met name van de Belastingdienst die de blauwe envelop digitaliseert. Vorig jaar meldde projectleider Tjerk Venrooij van Operatie NUP (KING) aan het eind van 2014 daardoor zes miljoen gebruikersaccounts voor de Berichtenbox te verwachten. Dat aantal is nu nog geen half miljoen.
Aanpassingen nodig
Gemeenten die aansluiten moeten hun software aanpassen, een PKI-beveiligingscertificaat regelen en via Digikoppeling technisch aansluiten. De aansluitkosten zijn voor een gemiddelde gemeente ongeveer 5000 euro, heeft KING eerder voorgerekend.
Dat lijkt handig, maar net als ik zullen nog veel mensen hun administratie niet ultiem electronisch georganiseerd hebben. Dat klink nl. simpeler dan het is.
Feitelijk moet je als burger voorlopig dan twee systemen naast elkaar handhaven: analoog en digitaal. Dus wat doe je?
Je print de email-factuur of -brief uit en behandelt hem verder analoog. Daarmee wordt een groot deel van de kostenbesparing voor de overheden bij de klant neergelegd.
Wat mij daarnaast geweldig stoort is dat sommige organisaties flinke kosten in rekening brengen als je je factuur of infobulletin gewoon per post wilt ontvangen. Je kunt er op wachten dat ook de overheden zich aan die graaierij gaan tegoed doen.
Hetzelfde als wat er gebeurt bij interne bezuinigingen binnen (overheids)organisaties: de besparing van de afdeling ICT of P&O (bijvoorbeeld) betekent werkverschaffing, dus kosten, voor de andere medewerkers.
Dus hoezo kosten besparen?
Daarnaast ben je geneigd om met je DIGID slordiger om te springen. Je wilt immers die post zo snel mogelijk absorberen maar in de tijdstippen daarvan zit geen structuur die je zelf in de hand hebt.
Dit in tegenstelling tot het legen van je normale brievenbus. Nu begint het bij [inlognaam onthouden] en al gauw is het [wachtwoord op deze pc onthouden]. Het risico laat zich raden.
Ook ligt het risico van te laat of niet ontvangen van de post nu bij de burger/consument. Ik noem maar de bekende ellende van mensen die een nieuwe pc aanschaffen, overstappen op een nieuw besturingssysteem, van provider wisselen of virus-slachtoffer worden.
Zelfs als een bedrijfssysteem gehackt of lamgelegd wordt zie ik die organisaties de nadelige gevolgen daarvan gewoon grotendeels op het bordje van de klant neerleggen. De reputatie van grote bedrijven, (pseudo)rijksdiensten en nutsbedrijven op dat punt is berucht.
Het heeft natuurlijk ook voordelen, zeker als het je hobby is. Voorlopig ben ik erg terughoudend. Laten die organisaties eerst maar eens hun goede bedoelingen bewijzen en hard werken aan de betrouwbaarheid van hun imago en van hun systemen.
Het geeft al te denken dat dit de eerste reactie is. Leeft het niet of houdt iedereen zich er liefst zo ver mogelijk van weg?