Advertentie
digitaal / Nieuws

Woensdrecht het actiefst op sociale media

Op zowel Facebook als Instagram plaatste de kleine Noord-Brabantse gemeente het vaakst berichten. Die berichten werden ook goed gelezen.

09 april 2024
ANP Woensdrecht Ossendrecht bord
ANP/Hollandse Hoogte/Tobias Kleuver

De gemeente Woensdrecht heeft de afgelopen twaalf maanden van alle gemeenten het vaakst gepost op sociale media. Dat blijkt uit onderzoek door Coosto. Facebook is voor gemeenten nog steeds het belangrijkste platform. Terschelling kende naar rato van het aantal inwoners veruit het grootste bereik en de meeste (positieve) reacties.

Directeur Concern

Zeelenberg in opdracht van Gemeente Zuidplas
Directeur Concern

Lector Crisisbeheersing

Nederlands Instituut Publieke Veiligheid
Lector Crisisbeheersing

Onderzoek

Coosto keek voor het onderzoek naar ruim een kwart miljoen berichten op sociale media in de periode tussen 2 april 2023 en 2 april 2024. Het bedrijf onderzocht welke gemeenten het vaakst berichten plaatsten, maar ook hoe groot het bereik was van die berichten en hoe inwoners interacteerden met de berichten.

Bereik

In absolute aantallen bereikte Amsterdam, weinig verrassend, de meeste mensen. In totaal werden de sociale media berichten die vanuit het stadskantoor in de hoofdstad werden verzonden 400 miljoen keer gezien. Na Amsterdam had Rotterdam het grootste bereik, gevolgd door Den Haag, Breda en Groningen.

Terschelling

Naar rato van het aantal inwoners bereikt Terschelling verreweg de meeste mensen. Dat gebeurt op Facebook vooral via de pagina ‘Terschelling’. Die is gecreëerd door TerschellingPartners, een marketingorganisatie in de toeristische sector opgericht via het door de gemeente gesubsidieerde ondernemersfonds.

Niet alleen weet het kleine eiland veel mensen te bereiken, ook de betrokkenheid op sociale media is groot. Per bericht krijgt Terschelling naar rato van het aantal inwoners verreweg de meeste reacties. In absolute aantallen ontvangen alleen Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Haarlem meer respons. Daarnaast is het aantal positieve reacties ook significant hoger dan in andere plaatsen. Ook weet Terschelling veel bezoekers vanaf sociale media naar haar eigen website te leiden.

Woensdrecht

Woensdrecht is van alle gemeenten het actiefst op sociale media. Op zowel Facebook als Instagram plaatste de kleine Noord-Brabantse gemeente het vaakst berichten. Die berichten werden ook goed gelezen. Na Terschelling, die toch gezien de grote toeristische aantrekkingskracht een bijzondere positie heeft, had Woensdrecht naar rato het grootste bereik. Gemeenten die dagelijks of vaker posten hebben dan ook gemiddeld 95 procent meer bereik, blijkt uit de cijfers.

Facebook

Ook Oost Gelre, Zevenaar, Rotterdam en Nijkerk waren bijzonder actief. Het Zeeuwse Tholen plaatste het vaakst een bericht op X. Facebook blijft voor gemeenten verreweg het belangrijkste kanaal. Ze plaatsen het vaakst berichten op dat platform, en krijgen ook via Facebook de meeste reacties van inwoners. Instagram is van de drie grote platforms het minst populair. Zo bleek eerder al uit onderzoek door de Hogeschool Arnhem en Nijmegen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie