Weinig gemeentesites continu bereikbaar
Zwijndrecht heeft verreweg de slechtst bereikbare website van alle Nederlandse gemeenten blijkt uit onderzoek van Uptrends Web Performance Monitoring.
Slechts vijftien gemeentelijke websites waren de afgelopen anderhalve maand voortdurend bereikbaar. Alle andere gemeentesites waren van een paar minuten tot bijna 100 uur onbereikbaar.
Wereldwijd netwerk
Zwijndrecht heeft verreweg de slechtst bereikbare website van alle Nederlandse gemeenten. De Zuid-Hollandse gemeente wordt gevolgd door Oegstgeest, Schiedam, Haarlemmermeer en Winterswijk. Dit blijkt uit onderzoek van Uptrends Web Performance Monitoring dat van 22 augustus tot 8 oktober elke vijf minuten de voorpagina’s van 395 Nederlandse gemeenten heeft gecontroleerd via een wereldwijd netwerk van honderd controlestations.
Onbereikbaar
Periodes waarin de sites bereikbaar waren, zijn geregistreerd als up time; periodes waarin ze onbereikbaar waren, zijn de down time. Zo had Zwijndrecht in de onderzochte periode een down time van 98,1 uur. Dat waren veel meer uren dan de op één na slechtst bereikbare website van de gemeente Oegstgeest, die 60,7 uur onbereikbaar was. Schiedam was 48,9 uur onbeschikbaar, Haarlemmermeer 31,9 uur en Winterswijk 29,4 uur. De websites van Apeldoorn, Breda, Haarlem, Rotterdam, Dinkelland, Hellendoorn, Rijswijk, Soest, Veldhoven, Bernisse, Franekeradeel, Voerendaal, Wierden en Zuidhorn waren gedurende de testperiode altijd bereikbaar. Gemiddeld waren alle gemeentesites 99,7 procent van de tijd bereikbaar.
Sleutelen
Volgens onderzoeker Wilbur Gans van Uptrends was de meest voorkomende fout een http send failure. ‘Dat duidt op infrastructurele problemen zoals verbindingsproblemen, problemen in het netwerk of netwerkrouting’, aldus Gans. Dat de gemeentesites gemiddeld 99,7 procent van de tijd beschikbaar waren, vindt Gans in dit digitale tijdperk onvoldoende. ‘Overheidsorganisaties hebben doorgaans een afspraak met de provider dat ze gegarandeerd 99,99 procent van de tijd bereikbaar zijn. Dat ze 99,7 procent van de tijd bereikbaar zijn, betekent dat ze gedurende de testperiode gemiddeld vier uur uit de lucht waren. Als gemeenten overstappen op digitale dienstverlening en ook van burgers verwachten dat ze daarvan gebruikmaken, dan moeten ze wel bereikbaar zijn voor burgers, die voor veel zaken immers nergens anders terecht kunnen.’
Klant
Dat is volgens Wilbur Gans ook het wezenlijke verschil tussen non-profit en commerciële websites (die gemiddeld 99,8 procent van de tijd bereikbaar zijn). Gans: ‘Een gemeente als Reimerswaal staat met zijn website niet in de top 100 van de slechtst bereikbare gemeenten, maar was toch vier uur onbereikbaar. Als Bol.com een minuut uit de lucht is, laat staan vier uur, dan merkt het bedrijf dat onmiddellijk. De klant koopt zijn boeken ergens anders, maar als een gemeente onbereikbaar is, dan merkt alleen de klant dat. Ik denk dat niemand in het gemeentehuis heeft gemerkt dat ze er een paar uur uit hebben gelegen.’
Het onderzoek over de bereikbaarheid van Nederlandse gemeenten is te vinden op www.uptrends.com.
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Alles is relatief, maar de 99,7% zeker.