VNG wil Wet dwangsom en Wob scheiden
De VNG wil dat de Tweede Kamer de Wet dwangsom en beroep loskoppelt van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) om zo misbruik van de Wob tegen te gaan.
Misbruik van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) tegengaan kan heel eenvoudig door de wet los te koppelen van de Wet dwangsom en beroep. Dat schrijft de VNG aan de Tweede Kamer.
Snel maatregelen treffen
De VNG schrijft zich al tijdenlang bij de minister te beklagen over misbruik van de Wob, maar daar geen gehoor te krijgen. De Tweede Kamer zou echter wel heel snel maatregelen kunnen treffen door het initiatief te nemen om de Wet dwangsom los te koppelen van de Wob. De Wet dwangsom was immers een initiatief van het parlement en daarom zou zij dit initiatief snel kunnen nemen.
Honderden gemeenten klagen
Volgens de VNG hebben honderden gemeenten zich bij haar gemeld met klachten over misbruik van de Wob. ‘Wij zien dat steeds meer burgers misbruik van de Wob proberen te maken om er zelf financieel beter van te worden. Dit soort verzoeken kost gemeenten, en uiteindelijk ook de samenleving, onnodig veel tijd en geld.’ De vereniging zegt groot voorstander te zijn van actieve openbaarheid bij bestuursorganen. De aanpak van misbruik van de Wob zou dan ook samen moeten gaan met meer actieve openbaarheid.
Ombudsman: Wet dwangsom niet juiste middel
Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer ondersteunt het pleidooi van de VNG, staat in de brief. Hij vindt het onverstandig dat minister Plasterk en de Tweede Kamer blijven vasthouden aan de Wet dwangsom. Volgens hem is deze wet niet het juiste middel om overheden sneller te laten reageren op Wob-verzoeken. Hij pleit voor een meer positieve en informele benadering, die in de praktijk ook goed blijkt te werken.
Eindelijk wakker geworden
Journalist en "Bigwobber" Brenno de Winter schrijft in een tweet dat "ze" eindelijk wakker geworden zijn in Den Haag. Volgens hem heeft hij hetzelde idee al in 2009 voorgehouden aan de VNG, maar wilde de vereniging daar toen niet aan.
Nee zeggen tegen vreemde verzoeken
In Trouw beklagen de Utrechtse burgemeester Aleid Wolfsen en wethouder Ruud Luchtenveld van Lelystad zich over het misbruik van de Wob. Zij vinden dat minister Plasterk daar met een spoedprocedure een einde aan moet maken. In de tussentijd zouden gemeenten al nee moeten kunnen zeggen tegen merkwaardige verzoeken die op financieel gewin zijn gericht.
Wob-verzoek moet evident zijn
Volgens de twee maken burgers in brieven niet altijd duidelijk dat het om een Wob-verzoek gaat. Mede daardoor hebben gemeenten vorig jaar honderden keren een dwangsom moeten uitkeren. Wolfsen en Luchtenberg vinden dat dit in de wet moet worden veranderd. Een Wob-verzoek moet “evident” zijn. Wolfsen (PvdA) en Luchtenveld (VVD) kwamen als Kamerleden in 2006 zelf met het initiatiefvoorstel een dwangsom in te stellen om trage besluitvorming van overheden tegen te gaan. In 2009 is de wet ingevoerd. Een dwangsom kan oplopen tot 1260 euro.
De beslistermijn op een Wob-verzoek is vier weken en kan ook nog een keer met vier weken worden verlengd. Pas daarna kan een ingebrekestelling worden ingediend en heeft de gemeente weer twee weken de tijd om op het Wob-verzoek te reageren zonder dat een dwangsom wordt verbeurd.
Totaal heeft een gemeente dus 10 weken de tijd. Als men nog meer tijd nodig heeft dan is er waarschijnlijk sprake van doofpotterij. Bij de gemeente Zevenaar is dat in ieder geval wel zo.
Zie: http://www.wijdoendatzo.wordpress.com/f-brieven/ …
Loskoppelen van de Wet dwangsom en de Wob is acceptabel als er iets anders voor in de plaats komt dat de gemeenten en andere overheidsorganisaties dwingt om tijdig (!) en correct op een Wob-verzoek te reageren.