Advertentie

Topambtenaar moet burgercontact belangrijk vinden

De politiek en ambtelijke top van overheidsorganisaties moeten zich in woord en daad gaan inzetten om het contact met de overheid beter te laten verlopen. Dat stelt de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in het advies Hoe hoort het eigenlijk? Passend contact tussen overheid en burger, dat vandaag is gepresenteerd aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken (BZK).

12 juni 2014

De top van overheidsorganisaties, zowel politiek als ambtelijk, moet zich in woord en daad gaan inzetten om het contact met de overheid beter te laten verlopen.

Waardering burgers

Dat stelt de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in het advies Hoe hoort het eigenlijk? Passend contact tussen overheid en burger, dat vandaag is gepresenteerd aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken (BZK). Door een beter contact met de burger, zou de waardering van burgers voor de overheid aanzienlijk kunnen toenemen. Tegelijkertijd kunnen er flinke besparingen mee worden bereikt.

Passend contact

Tal van overheden hebben de afgelopen jaren pogingen ondernomen op een andere manier met burgers om te gaan, maar slechts weinig projecten leveren het gewenste resultaat op. ‘Daar waar het is gelukt op een andere manier met burgers om te gaan, is in de eerste plaats door de politiek-bestuurlijke top een principiële keuze gemaakt,’ zegt Jacques Wallage, voorzitter van de raad. ‘Het verschil tussen de organisaties die er wel in zijn geslaagd een andere werkwijze in te voeren en de plekken waar dat niet is gelukt, blijkt vrij simpel; de baas moet passend contact met burgers belangrijk vinden.’


Verankeren

BZK begon vijf jaar geleden met het project Prettig contact met de overheid, dat een andere manier van contact tussen overheid en burgers wilde introduceren en verankeren in het openbaar bestuur. Ambtenaren nemen eerder contact op als er een aanvraag of klacht wordt ingediend om erachter te komen wat het probleem precies is en hoe dat het best kan worden opgelost. Die manier van werken blijkt plezieriger voor mensen die ermee te maken krijgen en is goedkoper voor overheidsorganisaties. In bezwaarprocedures stijgt de waardering van burgers met 40 procent en de tevredenheid van medewerkers met 20 procent. Tegelijkertijd worden het aantal, de doorlooptijd en dus de kosten van die procedures verlaagd. Een landelijke uitrol van deze werkwijze zou tot een jaarlijkse besparing van 100 miljoen euro moeten kunnen leiden.


Principiële keuze

Zo'n 300 overheidsorganisaties zijn projecten gestart, maar slechts een handjevol slaagt erin de andere manier van werken structureel en organisatiebreed in te voeren. De Rob denkt dat het er in de kern om gaat dat Prettig contact geen tijdelijk project, maar een constant streven moet zijn: moderne overheden moeten weten hoe het hoort. ‘Dat vraagt om een principiële keuze van de ambtelijke en politieke leiding. Van onderop werken is goed, maar vaak niet voldoende’, aldus de raad. Als de top van een organisatie zich in woord en daad achter dat streven schaart, is de rest een kwestie van uitvoering. Andere aansturing, opleiding, inrichting van werkprocessen, regels en procedures volgen volgens de Rob dan logischerwijs. De raad merkt op dat het ministerie van BZK als initiatiefnemer van het project ‘zelf die principiële keuze voor passend contact nog niet lijkt te hebben gemaakt.’

In het komend nummer van Binnenlands Bestuur (BB12 van 20 juni) verschijnt een interview met Jacques Wallage, waarin hij dieper ingaat op het onderzoek.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Passend Contact.



Dat geldt voor alle leiders. Wie niet weet wat er op de werkvloer gebeurt tast in het donker.



De voorzitter van de NZa dacht daar anders over, die ging alleen naar buitenlandse 'congressen'.

Hij staat nu onder curatele van de AFM.



Het zijn juist de gedeelde ervaringen van het contact met de werkvloer die de top jong en alert houdt.
Marcel Appels
Goed burgercontact moet het logische resultaat zijn van wederzijdse 'redelijkheid' en van 'vertrouwen' binnen de relatie tussen overheid en burger. En moet inderdaad een constant streven zijn. Uit onderzoek van Nyenrode blijkt dat succesvolle (overheids)organisaties naast een inspirerende missie en een naar buiten gerichte blik, vooral organiseren op basis van vertrouwen. Niet alleen richting burgers/klanten, maar ook intern (practice what you preach). Door vanuit oprecht vertrouwen in het vakmanschap en de betrokkenheid van medewerkers, hen medeverantwoordelijk te maken voor alles wat nodig is om burgers goed te bedienen. Het formuleren van een aansprekende strategische visie en missie (vanuit maatschappelijke betrokkenheid) en het extern en intern organiseren vanuit vertrouwen vraagt om leiderschap en is een belangrijke taak voor het topmanagement. Lees ook: http://bit.ly/1gXxplE
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Over vier jaar dient in alle politieke discussies vertrouwensgedrag centraal te staan.



Dat is dé voorwaarde om weer tot een betrouwbare samenleving te komen.
Renée Blom / Wethouder
Het allerbelangrijkste is om binnen de ambtelijke en politieke top mensen te hebben die niet het streven hebben om betere contacten te onderhouden met de 'stad', maar die daartoe gedreven worden vanuit een oprechte betrokkenheid en nieuwsgierigheid naar wat er bij anderen leeft, waardoor zij ook niet anders kunnen dan via samenwerking en samenspraak zaken te realiseren. Uit eigen ervaring weet ik dat dit niet alleen de tevredenheid en het werk van de ambtelijke en politieke top leuker maakt, maar ook dat van iedereen waar zij mee in contact komen en samenwerken. Oprechtheid, een positieve grondhouding, samen en respect zijn voor mij daarin de belangrijkste kernwoorden. Het is overigens naar mijn overtuiging ook de enige manier om een begin te maken aan het herstel van het vertrouwen in de overheid en de politiek.
Inge Vos
Volledig eens met Renee, het moet vanuit de mensen zelf komen.



Daarnaast blijft het moeilijk om te geloven dat topambtenaren begrijpen wat de gewone burger vindt. Zeker als ik berichtgeving zoals: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/02/tjo … lees
Advertentie