Super-topambtenaar nodig bij rijk
Er moet één eindverantwoordelijke secretaris-generaal komen voor het rijk. Die moet er onder andere voor zorgen dat er een einde komt aan jarenlange ambtelijke afstemming. Dat pleidooi hield professor Jaap Uijlenbroek bij de aanvaarding van zijn benoeming als bijzonder hoogleraar op de Albeda Leerstoel.
Er moet één eindverantwoordelijke secretaris-generaal komen voor het rijk. Die moet er onder andere voor zorgen dat er een einde komt aan jarenlange ambtelijke afstemming
Dat pleidooi hield professor Jaap Uijlenbroek bij de aanvaarding van zijn benoeming als bijzonder hoogleraar op de Albeda Leerstoel. De leerstoel over ‘Arbeidsverhoudingen in de publieke sector’ is van het CAOP in Den Haag en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Universiteit Leiden.
Niet één ambtenaar eindverantwoordelijk
In zijn oratie stelt Uijlenbroek dat eenhoofdige politieke en ambtelijke leiding, één minister en één secretaris-generaal besluiten een stuk makkelijker maken. Tegelijk wordt dan een einde gemaakt aan ‘jarenlange ambtelijke afstemming en oppervlakkige kennisdeling zonder dat er een substantiële stap wordt gezet.’ Als voorbeeld haalt Uijlenbroek de minister voor Wonen en de Rijksdienst aan. Die is politiek verantwoordelijk voor de rijksdienst, maar het ambtelijke equivalent van zijn politieke functie ontbreekt. ‘Er is niet één ambtenaar eindverantwoordelijk, met bijbehorende bevoegdheid, die invulling kan geven aan de eenhoofdige leiding, zoals die er wel is in het Verenigd Koninkrijk, met een CEO Civil Service’, aldus Uijlenbroek.
Gemeente als voorbeeld
Op het niveau van de rijksoverheid zijn de Staten-Generaal en het kabinet de politieke eenheden die eenduidige en bindende besluiten nemen. Maar in het ambtelijke systeem ontbreekt dat bij de rijksoverheid. ‘De rijksoverheid is de enige overheidsorganisatie waarbij dit speelt, terwijl de ministeries in juridische zin allemaal tot dezelfde rechtspersoon behoren: de Nederlandse Staat. Elke provincie, elke gemeente en elk waterschap heeft één ambtelijk verantwoordelijke’, aldus Uijlenbroek.
Ministerie steeds onbelangrijker
Vanuit historisch perspectief is het volgens hem nog wel begrijpelijk dat een ministerie als entiteit werd gezien en de eenhoofdige ambtelijke aansturing op dat niveau is geregeld. De toenemende verwevenheid van maatschappelijke vraagstukken, de samenhang van uitvoerende en handhavende taken van ministeries en de op rijksniveau georganiseerde ondersteunende bedrijfsvoering, maken echter dat de rijksoverheid steeds meer als eenheid wordt gezien en moet functioneren. De entiteit ‘ministerie’ wordt steeds minder belangrijk ten opzichte van de entiteit rijksdienst.
Effectief sturen onmogelijk
Sinds 2006, het jaar waarin het rapport ‘de verkokering voorbij’ van de secretarissen-generaal verscheen, zijn veel stappen gezet om te komen tot één rijksdienst. De ultieme stap, naar één ambtelijk verantwoordelijke, is niet gezet, of nog niet gezet. Dat is een gemis, want daarmee voldoet de rijksdienst volgens Uijlenbroek niet aan de eis van effectief kunnen sturen op noodzakelijke ontwikkelingen in de rijksdienst.
Reacties: 21
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
1. één Rijksbestuursdienst.
2. 1 secretaris-generaal voor de bewaking van het algemeen beleid en de integrale besluitvorming.
3. op elk ministerie een directeur-generaal.
4. op iedere sector een sectorhoofd.
5. op iedere afdeling een coördinator en/of zelfsturende teams.
6. alle rijksambtenaren zijn in algemene dienst bij de Rijksbestuursdienst.
Een dergelijke opzet geeft minder bestuurslagen, kortere besluitlijnen en last but not least veel minder ambtenaren.
Overigens gemeenten waterschappen en provincies opereren ook niet als één entiteit. Laat provincie x maar eens met provincie y samenwerken...
Het hoeft dan ook geen verrassing te zijn dat, zoals uit een onderzoek van het instituut Clingendael bleek, de Nederlandse regering geen gemeenschappelijke visie heeft op de bedreigingen en uitdagingen op de middellange en langere termijn. Iedereen lijkt te erkennen dat de toenemende verwevenheid van maatschappelijke vraagstukken een samenhangende visie vergt, maar handhaving van de autonomie van de ministeries blijkt tot nu toe steeds zwaarder te wegen.
Zie: http://www.clingendael.nl/sites/default/files/Ne …
Barend ter Haar
Een team dus met de Minister President. Alle ingrediënten zijn al aanwezig.
Wil je samenwerking afdwingen dan heb je een visie en leiderschap nodig. Aan beide ontbreekt het. De eeuwenoude regel = 'organisatiestructuur volgt strategie' (vertaald uit engels) en niet andersom. Kortom kansloos voorstel, zeker ook omdat de oplossing niet van de politiek zelf komt.
De voordelen zijn:
1. (rijks)ambtenaren worden algemeen inzetbaar en zijn dus niet alleen op een specifiek departement inzetbaar.
2. (rijks)ambtenaren worden meer generalistische professionals.
3. het bevordert een veel betere samenwerking en afstemming van de departementen.
Be honest? Wat een ongelofelijk flauwe reactie!