Hollands Kroon sluit gemeenteloketten in 2019
De ambities van de gemeente in de kop van Noord-Holland zijn groot. Hollands Kroon wil niet alleen de slimste en meeste innovatieve gemeente van het land worden, ook moet het afgelopen zijn met de bureaucratie. Medewerkers en inwoners krijgen steeds meer vertrouwen en verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd vraagt de gemeente meer zelfredzaamheid van de inwoners. En misschien wel de belangrijkste doelstelling: medewerkers moeten ‘keien in dienstverlening’ worden.
Hollands Kroon ziet burgers als klanten en wil ze als zodanig ook benaderen. Klantgericht dus. Het paspoort wordt bijvoorbeeld gewoon thuis bezorgd, de geboorteaangifte kan digitaal. Gevolg: de gemeentelijke lokketten kunnen over twee jaar dicht.
DIt verhaal is onderdeel van een serie die Binnenlands Bestuur brengt over veranderingen die gemeenten ondergaan, gerelateerd aan de gemeente Hollands Kroon.
De ambities van de gemeente in de kop van Noord-Holland zijn groot. Hollands Kroon wil niet alleen de slimste en meeste innovatieve gemeente van het land worden, ook moet het afgelopen zijn met de bureaucratie. Medewerkers en inwoners krijgen steeds meer vertrouwen en verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd vraagt de gemeente meer zelfredzaamheid van de inwoners. En misschien wel de belangrijkste doelstelling: medewerkers moeten ‘keien in dienstverlening’ worden.
Bezorging aan huis
Geen eenvoudige opgave, aangezien Hollands Kroon qua oppervlakte (ruim 66.000 hectare) de derde gemeente van het land is. Met ‘slechts’ ruim 47.000 inwoners en kernen verspreid over alle uithoeken van het gebied vraagt dat nogal wat van de dienstverlening. Hollands Kroon zet daarom vol in op ‘digitaal’ en hanteert het principe ‘click, call, face’. Dat houdt in: zoveel mogelijk online, daarna telefonisch en als dat niet lukt volgt een persoonlijk gesprek bij de mensen thuis. Maatwerk is volgens Hollands Kroon essentieel om alle inwoners van de gemeente te kunnen bedienen.
Reisdocumenten en rijbewijzen worden gratis in heel Nederland bezorgd door een extern bedrijf, ook ’s avonds en in het weekend. Ouders kunnen vanuit huis aangifte doen van de geboorte van hun kind en het geboortecertificaat wordt vervolgens thuisbezorgd. ‘Mensen zijn heel blij dat je bij ze langskomt. We krijgen regelmatig beschuit met muisjes aangeboden’, zegt Rebecca Strooper, verantwoordelijk voor de dienstverlening bij Hollands Kroon.
Lage kosten
Gevolg van de digitale revolutie is dat alle gemeentelijke loketten dichtgaan, de laatste volgens de huidige planning in 2019. ‘Door op deze manier te werken kunnen we onze kosten laag houden en de gemeentelijke belastingen alleen verhogen met de inflatiecorrectie’, meldt de gemeentelijke website. Sinds de fusie vijf jaar geleden geeft Hollands bijna 6 miljoen euro minder uit dan de vier afzonderlijke gemeenten. Daarvan is het gros (4,7 miljoen euro) afkomstig van bezuinigingen op het personeel, maar ook op andere terreinen wordt bespaard.
70-plussers
Maar het sluiten van de gemeentelijke loketten is volgens Rebecca Strooper, verantwoordelijk voor de dienstverlening, niet alleen ingegeven door kostenbesparingen. ‘Als je niet meer naar een balie hoeft om een paspoort of rijbewijs aan te vragen, scheelt dat tijd voor onze inwoners. Wij maken zo hun leven een klein beetje makkelijker.’ Uit onderzoek van de gemeente zelf blijkt dat maar liefst 95 tot 98 procent van de inwoners mee kan gaan in de digitale ontwikkelingen. ‘Wij horen vaak: “Je kunt toch niet van 70-plussers verlangen dat ze een nieuw rijbewijs via de website aanvragen?”’, zegt Strooper. ‘Maar in de praktijk blijken de meeste mensen heel zelfredzaam. Als ze zelf niet weten hoe het moet, hebben ze vaak wel een bekende met een tablet die ze kan helpen.’
Bovendien blijft Hollands Kroon telefonisch bereikbaar voor vragen en medewerkers rijden kriskras door de gemeente om mensen te helpen.
Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 10 van deze week (inlog)
Reacties: 17
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Je merkt wel dat er niet gedacht wordt vanuit de burger!!
Waar kan de anders begaafde of minder begaafde Nederlander e.d. nog terrecht. Het oog voor de zwakkere in onze samenleving is er niet meer. Die zijn steeds meer een sta in de weg die als het even kan opgeruimd moeten worden. Het klinkt het hard, maar dat is de barmhartigheid van een niet nader te noemen linkse liberale partij.
Voor rijbewijzen etc. prima als ze maar verzekerd worden verzonden.
Blijft er wel een mogelijkheid bestaan voor bv. overleg t.a.v. vergunningen / bestemmingsplannen?
Als u ons belt zullen wij u vragen om:
1) alles digitaal te doen via de website Holland Spant de Kroon, of
2) zelf iemand te zoeken die u wil helpen, wij noemen dat voortaan ‘Red u zelf maar’.
Gelukkig hebben wij veel werklozen in onze gemeente wonen, die nu verplicht op zoek zijn naar vrijwilligerswerk, zij weten u vast wel te vinden of u heeft nu veel tijd over om hen te zoeken.
Mocht u nog vragen hebben, bel ons niet!
Onze antwoorden staan al hierboven bij punt 1 en 2. M.v.g. Holland Spant de Kroon.
Ze doen er de burgers vast een groot plezier mee, en dan met name de digibeten, de laaggeletterden en al die mensen met aandoeningen die hun functioneren belemmeren.
Die weten vast iemand anders dan een ambtenaar te vinden om hun wel te helpen. Dat zal dan wel de mantelzorger of een vrijwilliger zijn. Dat is natuurlijk het allergoedkoopst. Misschien ook een leuke bezigheid voor de weg bezuinigde ambtenaren?