Advertentie

Hollands Kroon sluit gemeenteloketten in 2019

De ambities van de gemeente in de kop van Noord-Holland zijn groot. Hollands Kroon wil niet alleen de slimste en meeste innovatieve gemeente van het land worden, ook moet het afgelopen zijn met de bureaucratie. Medewerkers en inwoners krijgen steeds meer vertrouwen en verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd vraagt de gemeente meer zelfredzaamheid van de inwoners. En misschien wel de belangrijkste doelstelling: medewerkers moeten ‘keien in dienstverlening’ worden.

29 mei 2017

Hollands Kroon ziet burgers als klanten en wil ze als zodanig ook benaderen. Klantgericht dus. Het paspoort wordt bijvoorbeeld gewoon thuis bezorgd, de geboorteaangifte kan digitaal. Gevolg: de gemeentelijke lokketten kunnen over twee jaar dicht.

DIt verhaal is onderdeel van een serie die Binnenlands Bestuur brengt over veranderingen die gemeenten ondergaan, gerelateerd aan de gemeente Hollands Kroon.

De ambities van de gemeente in de kop van Noord-Holland zijn groot. Hollands Kroon wil niet alleen de slimste en meeste innovatieve gemeente van het land worden, ook moet het afgelopen zijn met de bureaucratie. Medewerkers en inwoners krijgen steeds meer vertrouwen en verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd vraagt de gemeente meer zelfredzaamheid van de inwoners. En misschien wel de belangrijkste doelstelling: medewerkers moeten ‘keien in dienstverlening’ worden.

Bezorging aan huis
Geen eenvoudige opgave, aangezien Hollands Kroon qua oppervlakte (ruim 66.000 hectare) de derde gemeente van het land is. Met ‘slechts’ ruim 47.000 inwoners en kernen verspreid over alle uithoeken van het gebied vraagt dat nogal wat van de dienstverlening. Hollands Kroon zet daarom vol in op ‘digitaal’ en hanteert het principe ‘click, call, face’. Dat houdt in: zoveel mogelijk online, daarna telefonisch en als dat niet lukt volgt een persoonlijk gesprek bij de mensen thuis. Maatwerk is volgens Hollands Kroon essentieel om alle inwoners van de gemeente te kunnen bedienen.

Reisdocumenten en rijbewijzen worden gratis in heel Nederland bezorgd door een extern bedrijf, ook ’s avonds en in het weekend. Ouders kunnen vanuit huis aangifte doen van de geboorte van hun kind en het geboortecertificaat wordt vervolgens thuisbezorgd. ‘Mensen zijn heel blij dat je bij ze langskomt. We krijgen regelmatig beschuit met muisjes aangeboden’, zegt Rebecca Strooper, verantwoordelijk voor de dienstverlening bij Hollands Kroon.

Lage kosten
Gevolg van de digitale revolutie is dat alle gemeentelijke loketten dichtgaan, de laatste volgens de huidige planning in 2019. ‘Door op deze manier te werken kunnen we onze kosten laag houden en de gemeentelijke belastingen alleen verhogen met de inflatiecorrectie’, meldt de gemeentelijke website. Sinds de fusie vijf jaar geleden geeft Hollands bijna 6 miljoen euro minder uit dan de vier afzonderlijke gemeenten. Daarvan is het gros (4,7 miljoen euro) afkomstig van bezuinigingen op het personeel, maar ook op andere terreinen wordt bespaard.

70-plussers
Maar het sluiten van de gemeentelijke loketten is volgens Rebecca Strooper, verantwoordelijk voor de dienstverlening, niet alleen ingegeven door kostenbesparingen. ‘Als je niet meer naar een balie hoeft om een paspoort of rijbewijs aan te vragen, scheelt dat tijd voor onze inwoners. Wij maken zo hun leven een klein beetje makkelijker.’ Uit onderzoek van de gemeente zelf blijkt dat maar liefst 95 tot 98 procent van de inwoners mee kan gaan in de digitale ontwikkelingen. ‘Wij horen vaak: “Je kunt toch niet van 70-plussers verlangen dat ze een nieuw rijbewijs via de website aanvragen?”’, zegt Strooper. ‘Maar in de praktijk blijken de meeste mensen heel zelfredzaam. Als ze zelf niet weten hoe het moet, hebben ze vaak wel een bekende met een tablet die ze kan helpen.’

Bovendien blijft Hollands Kroon telefonisch bereikbaar voor vragen en medewerkers rijden kriskras door de gemeente om mensen te helpen.

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 10 van deze week (inlog)

Reacties: 17

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
Op deze wijze worden gemeentes net zo anoniem als banken. Ze verliezen hun menselijk gezicht en eens de vier jaar mogen inwoners als een blinde aap een rood kruisje achter een naampje van een alfa-aap uit een bepaalde groep zetten...
Hans Wilmink / Gepensioneerd ambtenaar
Die directe dienstverlening en service aan huis is fantastisch. Alle lof voor het streven om de technologische vernieuwing ook ten goede te laten komen van de dienstverlening en de burgers. Maar blijf toch goed beseffen wat publieke dienstverlening en openbaar besturen is. Het is allesbehalve modern en vooruitstrevend om dat bij de vuilnisbak te zetten.Ben ik als burger een klant? Bij wie kan ik dat paspoort nog meer krijgen dan bij u? Ik wil graag een eenvoudiger en goedkoper document. Die weg die bij mij om de hoek zal komen wil ik niet. Leg die maar bij een andere klant. Ik wil mijn schutting drie meter hoog. Mijn buurman die ook klant van u is wil dat niet, maar laat die dan maar klant worden bij een andere gemeente. Want ik ben klant. Dus ik ben koning en draag uw Hollandse Kroon in stijl!
Ed / projectleider civiel
Wat een positiviteit hieronder. Wanneer mensen worden aangespoord tot zelfredzaamheid dan gaan de hakken acuut het zand in want deze mensen willen graag verzorgd en gepamperd worden van de wieg tot het graf, daar het liefst zo weinig mogelijk voor hoeven doen en bij voorkeur niets voor hoeven te betalen. Hollands Kroon spant in NL wat mij betreft de kroon met participatie en samenwerking, CHAPEAU! Mensen die minder zelfredzaam zijn worden zo aangespoord om wat zelfredzamer te zijn. Niks mis mee. Ga zo door Hollands Kroon!
De zwijgende nederlander (ambtenaar) / Planeconoom
Wat een klant vriendelijkheid!!!

Je merkt wel dat er niet gedacht wordt vanuit de burger!!

Waar kan de anders begaafde of minder begaafde Nederlander e.d. nog terrecht. Het oog voor de zwakkere in onze samenleving is er niet meer. Die zijn steeds meer een sta in de weg die als het even kan opgeruimd moeten worden. Het klinkt het hard, maar dat is de barmhartigheid van een niet nader te noemen linkse liberale partij.
Anoniem / Bezorgde burger
Een internetgemeente.



Voor rijbewijzen etc. prima als ze maar verzekerd worden verzonden.



Blijft er wel een mogelijkheid bestaan voor bv. overleg t.a.v. vergunningen / bestemmingsplannen?
Frits van der Meer / hoogleraar Comparative Public Sector and Civil Service Reform
Eerst dacht ik dat dit betaalde reclame was van een van de kennispartners van Binnenlands Bestuur, maar nee. Hoewel zoals het BB gewoon is, is dit stuk ontzettend kritiekloos, gehyped en reclameachtig. allereerst krijgen we weer de burger als klant. ik ben geen klant van een gemeente. ik heb geen keuze waar ik bij een gemeente winkel. Deze intentie is ook weer ontzettend geredeneerd vanuit de eigen organisatie: hoe worden digibeten geholpen? De waarschuwing van de Ombudsman in deze wordt vergeten. Los van de kinderlijke toon van het stuk, is de gebrekkige kritische houding van Brian van de Bol in dit stuk zorgwekkend. Graag voortaan er boven: advertentie betaald door de gemeente Hollands Kroon.
eric / ambtenaar
Beste klant, wij hebben bijna alle ambtenaren ontslagen zodat u niet meer langs hoeft te komen bij de gemeente om b.v. een paspoort aan te vragen of een geboorte aan te geven. U kunt ook niet terecht bij een andere gemeente! Hiermee bespaart u dus veel tijd en wij veel geld.

Als u ons belt zullen wij u vragen om:

1) alles digitaal te doen via de website Holland Spant de Kroon, of

2) zelf iemand te zoeken die u wil helpen, wij noemen dat voortaan ‘Red u zelf maar’.

Gelukkig hebben wij veel werklozen in onze gemeente wonen, die nu verplicht op zoek zijn naar vrijwilligerswerk, zij weten u vast wel te vinden of u heeft nu veel tijd over om hen te zoeken.

Mocht u nog vragen hebben, bel ons niet!

Onze antwoorden staan al hierboven bij punt 1 en 2. M.v.g. Holland Spant de Kroon.

sonja
Een inwoners hoeft maar 1x in de 5 en/of 10 jaar naar het gemeentehuis, dus echt heel veel tijd gaat dat de individuele inwoners niet schelen. En daarnaast "medewerkers rijden kriskras door de gemeente om mensen te helpen". Ben benieuwd in hoeverre die actie in verhouding staat tot de kosten en efficiency om nog maar te zwijgen over de milieubelasting van mobiele ambtenaren. Hollands Kroon lijkt nu innovatief te willen zijn om het innovatief zijn en de media ermee te halen. De juiste onderbouwing en de specifieke doelstellingen van al deze ideeën mis ik volkomen.
Joep van Waddennooijen
De inwoners boffen toch echt met zo een gemeentelijke organisatie. Eindelijk tel je mee in de gemeente Je bent namelijk geen klagende inwoner meer maar een klant. Normaliter is er pas sprake van een klant als deze de keuze kan maken uit meerdere concurrerende diensten en/of producten. In Hollands Kroon ben je een klant met gedwongen webwinkelneering. Veroordeeld tot een digitale verstandhouding met de organisatie waardoor je jezelf vertegenwoordigd moet voelen. Chatsessie 's met digitale medewerkers die je een antwoord dichten uit een voorraad van 15 FAC. En als kers op de slagroom rijden de ambtenaren met hun klantenservicebusje van babyshouwer naar condoleance om documenten te brengen of informatie op te halen. In 2022 wordt het geboortecertificaat u gebracht door een met blauwe of roze linten versierde drone. Het begint wat te lijken op governance sciencefiction. Is deze remake van de gemeentelijke organisatie wel zo revolutionair? Is dit de uitvoering van een hartstochtelijke wens van burgers of is het een bureaucratische moloch naar vroegere tijden? Het lijkt hier het werk te zijn van een aantal vrijheren en leenmannen die door de burgerinvloeden weg te houden bij de poorten van het stadhuis kans zien hun hervormingen door te voeren. Zo stappen we drie eeuwen terug in de tijd en krijgt de op drie na grootste gemeente haar Heerlijkheid status terug. Een aantal despoten kan straks achter hun achternaam 'van Hollands Kroon' zetten. Is dit waar de burgers zo naar hebben verlangd? Of hebben zij de heersende macht vrij spel gegeven en moeten zij op de spreekwoordelijke blaren zitten? De toekomst zal het leren.
Ernst / ambtenaar
Ik weet uit eigen ervaring dat de vernieuwingsdrift van Hollands Kroon aan de ene kant iets goeds op gang brengt en aan de andere kant uitwassen tot gevolg heeft. Vernieuwing zonder hypes lijkt in gemeenteland niet aantrekkelijk. Ik ben blij bij een gemeente te werken die niet zo bezig is te zich te profileren. Een hyperige gemeente is bi-polair. Aan de ene kant een manisch promotieteam en aan de andere kant de depressieve cynische club. Tot uitersten gedreven is nooit goed.
Jansen
Prima ideeën? van de gemeente Hollandse? Kroon!! Hoe minder bureaucratie hoe beter!! Met de enorme overschotten die daardoor vast ontstaan is er ruimte voor een humaan WMO beleid, een prettige leefbare leefruimte en een goed minimabeleid. Ik zie uit naar het volgende innovatieve bericht uit Hollandse Kroon.
O.Meuwissen / adviseur, projectleider, bestuurder en ex-ambtenaar
Kennelijk hebben ze in Hollands Kroon eerst de burgers geselecteerd op zelfredzaamheid, dat is pas slim bezuinigen! Tien jaar geleden ging je naar het loket om door een ambtenaar geholpen te worden, en nu zoek je het maar uit!



Ze doen er de burgers vast een groot plezier mee, en dan met name de digibeten, de laaggeletterden en al die mensen met aandoeningen die hun functioneren belemmeren.



Die weten vast iemand anders dan een ambtenaar te vinden om hun wel te helpen. Dat zal dan wel de mantelzorger of een vrijwilliger zijn. Dat is natuurlijk het allergoedkoopst. Misschien ook een leuke bezigheid voor de weg bezuinigde ambtenaren?
Kim
Volgens mij heeft de gemeente Molenwaard ervaring met geen gemeentehuis, alleen komen ze daar nu op terug. En gaan ze er weer een beginnen. Toch wel handig een fysieke plaats waar mensen terecht kunnen. Moet er ook niet aan denken om alle klachten van de mensen aan te moeten horen als je thuis bent bij ze.
sterkmerk
Prachtig toch dat je een gemeenteambtenaar langs je deur krijgt? Efficient! Hij maakt reistijd en vervoerskosten. Belt aan, hoort de inwoners aan, heeft alle spullen bij de hand. Mooi dat het allemaal digitaal geregeld kan worden. Daarmee bereik je ook dat oudere inwoners meteen geen aanvragen meer indienen. Goedkoop en klantvriendelijk. Ja het gaat echt goed met de buitenkant en pr van de Hollandse Kroon.
Ed / projectleider civiel
Wat een positiviteit hieronder. Wanneer mensen worden aangespoord tot zelfredzaamheid dan gaan de hakken acuut het zand in want deze mensen willen graag verzorgd en gepamperd worden van de wieg tot het graf, daar het liefst zo weinig mogelijk voor hoeven doen en bij voorkeur niets voor hoeven te betalen. Hollands Kroon spant in NL wat mij betreft de kroon met participatie en samenwerking, CHAPEAU! Mensen die minder zelfredzaam zijn worden zo aangespoord om wat zelfredzamer te zijn. Niks mis mee. Ga zo door Hollands Kroon!
Frits van der Meer / hoogleraar Comparative Public Sector and Civil Service Reform
Heeft de positieve reactie Van Ed civiel ingenieur te maken met zijn nogal met een vage term aangeduide adviseurschap te maken? Gegeven de grove vooroordelen over gepamperde mensen lijkt mij dit niet de adviseur om in te huren. Wat een cliches . Vooral de zin mensen die minder redzaam zijn worden zo aangespoord om zelfredzamer te zijn. Petje af . Maar ja civiel betekent iets anders dan civiliteit.
Petra
Dit is toch niet nieuw? Ik heb jaren geleden al gelezen over een gemeente zonder gemeentehuis met ambulante ambtenaren. Ik meen ergens in Brabant?
Advertentie