Groningen past ‘betuttelende’ zorgwebsite aan
Na veel kritiek om tips voor hulpbehoevenden op een gemeentelijke website heeft wethouder Schroor besloten een aantal aan te passen.
Wethouder Ton Schroor van Groningen heeft opdracht gegeven om omstreden tips op een gemeentelijke website aan te passen. Het gaat om suggesties voor hulpbehoevende burgers die volgens critici denigrerend zijn. Op de site worden handige weetjes gedeeld zoals: Als u een kopje na gebruik even omspoelt met heet water, kunt u die daarna zelf wel weer gebruiken. Of: Als u te weinig verdient, kunt u proberen een betere baan te zoeken. De teksten staan op wij.groningen.nl, de overkoepelende website van de sociale wijkteams in de stad.
Creatief
Het vergt creativiteit van gemeenten om met minder middelen meer taken uit te voeren. Zorg is duur, burgers ertoe bewegen om meer voor zichzelf te zorgen is dus per definitie lonend. De vraag is echter of de burger zich met teksten als heeft u last van overgewicht , dan kunt u proberen af te vallen nog serieus genomen voelt. Wethouder Sociale Zaken, Ton Schroor, denkt van wel. ‘Al deze vragen komen uit de praktijk, het zijn zaken die onze zorgmedewerkers tijdens de keukentafelgesprekken te horen krijgen.’
Niet neerkijken
‘Vergis je niet,’ vervolgt Schroor, ‘er zijn veel mensen die echt wat aan deze tips hebben. Ik vind dan ook niet dat je op dit soort hulpvragen neer moet kijken. Natuurlijk, de kop die boven sommige tips staat is misschien een open deur maar als je naar de context kijkt dan snap je het meteen. Het gaat erom wat eronder staat, mensen worden uiteindelijk doorverwezen naar praktische hulp.’
Stupide
De SP uit de stad ziet het echter anders en eist dat de website meteen offline wordt gehaald. ‘Het is een enorm denigrerende toon tegen mensen die om hulp vragen, ze worden behandeld alsof ze infantiel zijn,’ zegt raadslid Jimmy Dijk van de SP boos. ‘Pas als alle stupide opendeurtips eruit zijn gehaald kan de site weer online wat mij betreft.’
Top 3
Raadslid Dijk heeft een top 3 van wat hem betreft de slechtste tips. ‘Ik heb me nogal geërgerd aan Kunt u niet strijken omdat u niet lang kunt staan? Gebruik een stakruk of zet de strijkplank lager en ga er bij zitten. En ook de tip dat mensen maar huishoudelijk apparaten als een vaatwasser of wasdroger moeten kopen vind ik schofferend. 65 procent van de mensen in deze doelgroep zit op het minimuminkomen. En wat denk je van de suggestie om dichterbij boodschappen te gaan doen als je moeilijk ter been bent?’
900 suggesties
‘Van het offline halen van de website is absoluut geen sprake,’ zegt de wethouder vastberaden. ‘Van de ongeveer 900 suggesties die er worden gedaan zijn er nu tien waarvan de kop misschien wat simpel is geformuleerd. Die worden samen met de makers aangepast, as we speak.'
Twitter
Ondertussen zijn de gemeentetips op twitter een eigen leven gaan leiden. Onder de hashtag #GroningseTips wordt de spot gedreven met de goedbedoelde handreikingen. Bent u gokverslaafd? Stop er zo snel mogelijk mee, u zult zien dat het u direct geld bespaart! en: Is uw geld op? Probeer eens te gaan bedelen, het levert meer op dan u denkt! wordt er gegrapt.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
goed initiatief van groningen, wel hoog warmewollenondergoed niveau.....kun je ook wat mee doen, schier mij opeens tebinnen (verhuren)
Dat lijkt mij veel meer de spijker op de kop.
Toegegeven: de site bevat zeker zinvolle tips voor de doelgroep. Maar er zijn ook tientallen 'tips' te vinden die zelfs in kleuterklassen met hoongelach en gegiebel zullen worden ontvangen. Stuitend. En vooral denigrerend voor de groepen die het betreft,
Dieptepunt? Onder de kop 'relaties' de aanbeveling doen dat, als het met seks niet echt meer wil vlotten vanwege vaginale droogte, er bij de drogist gewoon even wat glijmiddel kan worden gekocht. Het staat er écht! Bedankt, meneer Schroor! Dat ik daar zelf nooit op gekomen ben...
De reactie op de commotie van de 'sociaal-liberale' wethouder in een interview met RTVNoord is werkelijk verbijsterend. Wat een arrogantie, wat een dédain. En wat een krampachtig vastbijten in het eigen 'gelijk'.
Deze casus toont maar weer eens aan dat bepaalde bestuurders, ambtenaren, 'communicatieadviseurs' en de geitenwollensokkenkliek die er omheen kleeft - de goeden niet te na gesproken - volkomen los gezongen zijn van de werkelijkheid en hun cliënten niet meer kennen en zien staan. Die leven in een eigen wereldje, leven met de waan dat vooral zij wel weten wat goed voor 'de mensen' is en die, bovenal, in de overtuiging hangen dat de (bij voorbaat tot mislukken gedoemde) 'participatiesamenleving' met wat PR en marketingtrucs in de, ahum, markt te zetten is. Die kaste wordt geacht honderdduizenden Nederlanders vanaf 1 januari de juiste weg te wijzen?
Een dwaallicht wordt dat. Tragisch. Ik houd mijn hart vast.