Definitief stekker uit Regiotram Groningen
College Groningen wil het hele project stilleggen. Er is al ruim 30 miljoen in de Regiotram geïnvesteerd en de provincie wil dat geld terug.
De Regiotram zal definitief niet gaan rijden door het Groninger landschap. De gemeente Groningen heeft besloten een streep door het project te zetten. Dat maakte de gemeente bekend. Het college van B en W bereidt een besluit voor om het hele project stil te leggen. Dat maakte de gemeente bekend.
80 miljoen euro
Het college viel 2 weken geleden, omdat de wethouders van SP en D66 geen geld meer willen steken in de Regiotram. Door het project te schrappen, komt bijna 80 miljoen euro vrij. Groningen moet meer dan 120 miljoen euro bezuinigen, vooral door forse afboekingen op bedrijventerreinen en woningbouwlocaties. Pittige en pijnlijke keuzes zijn onvermijdelijk, ook na het stilleggen van de Regiotram, aldus de gemeente.
Claimen
De provincie Groningen was na de val van het college in de stad 'not amused' over de gang van de zaken. De provincie voelde zich geschoffeerd, schreef zij aan de raad. De provincie en enkele gemeenten hebben in totaal al ruim 30 miljoen euro in het project Regiotram gestopt. Dat geld zullen gemeenten en provincie claimen bij de stad Groningen, als die eenzijdig besluit de stekker uit het project te trekken, zo stond al te lezen in de brief.
Geld al in begroting opgenomen
Het Dagblad van het Noorden meldt dat in de begroting voor 2013 en 2014 het geld dat wordt uitgespaard door het stoppen van het project al is ingepland. Het zou gebruikt worden voor het oplossen van financiële knelpunten en niet gaan naar het beter bereikbaar maken van de stad. 'Dat zijn politieke keuzes die voor de periode na 2014 gemaakt moeten worden', aldus wethouder Ton Schroor (Financiën) in het Dagblad.
Overigens ben ik zelf absoluut niet rouwig om het afblazen van de regiotram. Het was in feite gewoon een overgedimensioneerde stadstram die zeer waarschijnlijk nooit de regio in zou rijden aangezien daar noch politiek draagvlak noch geld voor beschikbaar was. Daar komt bij dat Groningen een tram eigenlijk niet kan betalen en alleen dankzij een zak geld van het Rijk (compensatiegelden voor afblazen Zuiderzeelijn), een creatieve aanbestedingsvorm (DBFMO-constructie) en het nemen van veel risico's kon het tramproject een aantal jaren overleven. Het afblazen was echter door nieuwe tegenvallers (mega-afschrijving woonwijk Meerstad, afschrijving bedrijvenkavels, verloren arbitrage vertraging parkeergarage, enz. enz.) onvermijdelijk geworden.