‘Tot 2016 genoeg ambtenaren’
De eerdere prognose van Binnenlandse Zaken (BZK) dat er de komende jaren vooral vanwege de vergrijzing een enorme vervangingsvraag ontstaat, blijkt achterhaald. Gemeenten hebben tot zeker 2016 genoeg ambtenaren. Dat stelt directeur Jeroen Pepers van het A+O fonds Gemeenten.
Gemeenten hebben tot zeker 2016 genoeg ambtenaren. De eerdere prognose van Binnenlandse Zaken (BZK) dat er de komende jaren vooral vanwege de vergrijzing een enorme vervangingsvraag ontstaat, blijkt achterhaald.
Grote uittocht
Dat stelt directeur Jeroen Pepers van het A+O fonds Gemeenten. De Grote Uittocht, waarbij de publieke sector ultimo 2020 zeven van de tien ambtenaren zou kwijtraken, vindt niet plaats in de omvang zoals in het gelijknamige BZK-rapport uit 2010 is voorspeld. Die rekensom klopt niet meer. De toekomstverkenning wordt momenteel dan ook bijgesteld op het ministerie. Bijstelling van het rapport is nodig; enerzijds omdat ambtenaren langer doorwerken, anderzijds omdat door de sindsdien in gang gezette verkleining van het overheidsapparaat er minder functies zijn dan waarbij in de toekomstverkenning van 2010 rekening werd gehouden.
Kwaliteitsprobleem
Voor gemeentelijke werkgevers is volgens Pepers niet zozeer een dreigend probleem of ze wel over voldoende personeel kunnen beschikken, als wel of dat personeel genoeg kwaliteit in huis heeft. Door de decentralisatie van rijkstaken en met name de digitalisering wordt van de ambtenaar meer en meer verwacht aan competenties en vaardigheden. ‘Kunnen ze wat nodig is, dat is de vraag’, aldus de directeur van het A+O fonds Gemeenten. Hij betwijfelt of er in gemeentehuizen straks nog functies zijn op het niveau van mbo3 en mbo4. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn het opwaarderen van de functies van mbo4 naar hbo-niveau. ‘De vraag is of we de ambtenaren kunnen begeleiden naar een hoger niveau’, zegt hij.
Opleiden
Over hoe de ambtenaar van de toekomst eruit ziet, hoeven gemeentelijke wekgevers zich niet druk te maken. ‘Die hebben ze namelijk al in huis’, zegt Pepers. De vraag is volgens hem veel meer wat je er als werkgever mee doet. Gezien de taak- en schaalveranderingen die er op gemeenten afkomen, is inzetten op opleiden, ontwikkelen en doorontwikkelen in wezen de meest voor de hand liggende optie.
Vervangingsprobleem
Ander probleem wordt volgens Pepers hoe over vijf tot zeven jaar, als de vervangingsvraag wel acuut wordt, gemeenten aan jongeren denken te komen. Omdat zowel de voor- als de achterdeur al jaren op slot zitten en nog jaren op slot blijven – er komt niemand meer bij, er gaat vrijwel niemand weg – vergrijzen de meeste organisaties in gestaag tempo. De gemiddelde leeftijd van de ambtenaar komt vrijwel overal boven 50 jaar te liggen. ‘We moeten gaan nadenken hoe we dan toch jongeren kunnen trekken die bij de overheid willen werken’, zegt hij.
Reacties: 13
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Onder het mom van 'loyaliteit' en 'collegialiteit' en 'blij zijn dat je in deze tijden nog een baan hebt' krijg je hier steeds meer op je bord gegooid, maar staat er niets financieels tegenover.
Gek he, dat de overheid als onbetrouwbaar en slechte werkgever wordt bestempeld.
De 10 jaar zijn echter nog niet om. De economie begint langzaam aan te trekken. En de overheid is nog steeds niet de meest aantrekkelijke werkgeverssector van Nederland bron: intelligence group). Dus van die mensen die in 2010 als overheidsdienaar werkten zal 30%-6%= 24% via leeftijd uitstromen. En ik zou helemaal niet gek te kijken staan dat we over een jaar op 2 á 3 (bij een verdere vooruitgang van de economie) een versterkte uitstroom krijgen van ambtenaren die hun heil in andere sectoren gaan zoeken.....
Hoeveel mensen er daarnaast noodgedwongen moeten worden vervangen omdat ze niet meer passen bij de sterk veranderende eisen ten aanzien van personeel is voor mij een vraag. Maar ook dat gaat zijn impact hebben.
Hoeveel ambtenaren lukt het om hun werk in een functiewaardering op een hoger plan te krijgen?
Meestal zijn het zinloze pogingen.
Ook miezemauzen over parkeerkostenvergoedingen. Die worden door sommige gemeenten niet betaald! Pure diefstal op personeel . Reiskostenvergoeding is gebaseerd op een jaren geleden bedachte fiscale norm. Terwijl de auto ondertussen veel duurder is geworden. En dan wil je concurrentie met de markt? Die bieden ook in deze tijd auto's met 14 procent bijtelling. Ofwel netto de prijs waarvoor de ambtenaar twee keer tankt rijdt een ander in een auto van 20, 30 mille. Zonder onderhoudskosten.
Als de markt aantrekt komen gemeenten pas echt in de problemen. Dan zal blijken hoe aantrekkelijk hun werkgeverschap is. De uitdagende baan is in het bedrijfsleven ook te vinden. Politieke partijen doen gewoon mee met het vergroten van het slechte imago, door steeds te zeiken over minder ambtenaren. En wat is de achtergrond van veel lokale politici? Juist! Daarvoor wil je dan toch niet meer werken!
De jeugd gaat de overheid in de toekomst als werkgever gewoon overslaan. Tenzij de overheid ook echt gaat belonen en dat ook in minder goede tijden doet. Dat hoeft dus niet alleen salaris te zijn. Gemeenten moeten daarnaast ophouden als collectief arbeidsvoorwaarden op te stellen. Zo onderscheid je je nooit! Iedereen krijgt het personeel dat-ie verdient, is een toepasselijk gezegde.