Pestcultuur onder ambtenaren komt door gouden kooi
Ambtenaren worden veel vaker op de werkvloer gepest dan werknemers in het bedrijfsleven. Een oorzaak is dat ambtenaren meestal vastzitten vanwege de goede arbeidsvoorwaarden en dus tot elkaar veroordeeld zijn.
Ambtenaren zijn pestkoppen en Nederland loopt hierin voorop, waarschuwt Laura Willemse van de Stichting Pesten op de Werkvloer. ‘Dit komt onder meer door de politieke omgeving waarin ze werken, maar ook door de crisis. Onveilig gevoel versterkt de neiging tot pesten,’ vertelt Willemse. Internationaal onderzoek wijst echter uit dat er nóg een belangrijke oorzaak is. Ambtenaren zijn door hun geringe mobiliteit simpelweg tot elkaar veroordeeld.
17 procent
Uit onderzoek door het CNV en de Universiteit Twente blijkt dat ruim zeventien procent van alle werknemers in Nederland op het werk structureel wordt gepest. Ruim acht procent van de leidinggevenden geeft aan met regelmaat te worden gepest. Onder ambtenaren ligt dit percentage veel hoger. Ambtenaren lopen zelfs bijna vijf keer zoveel kans op pesten op het werk dan ieder andere werknemer concludeerde de Universiteit van het Noorse Bergen.
Gouden kooi
Deze onderzoeker, Guy Notelaers, ontdekte dat de factor baanzekerheid een negatieve invloed op de sfeer heeft. ‘Uit mijn onderzoeken blijkt dat ambtenaren tot de grootste risicogroep behoren om gepest te worden,’ vertelt hij in het magazine van Pesten op de Werkvloer. ‘Misschien komt dat omdat ze bij wijze van spreken opgesloten zijn in een gouden kooi: ze worden vrij goed betaald, hebben werkzekerheid en genieten van uitgesteld loon in de vorm van pensioen.’
Weggaan geen optie
Weggaan is volgens Notelaers meestal geen optie. ‘Wie in overheidsdienst werkt, krijgt dus maar weinig financiële prikkels om uit eigen beweging te vertrekken. Het gebrek aan interne mobiliteit in overheidsdiensten, zorgt ervoor dat daders en slachtoffers tot elkaar ‘veroordeeld’ zijn. Ze zijn ‘verplicht’ om de rest van hun dagen op elkaars gezicht te kijken en kunnen hun conflicten niet ontvluchten.’
Zelfmoord
Letterlijke gedragsregels en consequenties zijn de enige manieren waarop het pesten op de werkvloer volgens Laura Willemse kan worden teruggedrongen. Zij drukt leidinggevenden bij de overheid op het hart grote stappen te maken tegen een pestcultuur. ‘Het móet top-down gebeuren,’ zegt ze, ‘en dan zowel door de teammanagers als door de minister. We kennen genoeg voorbeelden van ambtenaren die zijn weggepest, tot aan de tragische zelfmoord van Arthur Gotlieb van De Nederlandse Zorgautoriteit aan toe.’
Gemeenten
Ernstige pestgevallen die de laatste tijd in de publiciteit kwamen waren volgens de stichting Pesten op de Werkvloer onder meer Kampen, Smallingerland, Enschede, de provincie Drenthe, Boskoop, Haarlem, Doetinchem, Doesburg en Weesp.
Ambtenarenhandboek
Laura Willemse vindt het onacceptabel dat ook wanneer er bewezen is dat een ambtenaar gepest wordt, er vaak niets ondernomen kan worden. ‘Pesters zouden gestraft moeten worden door bijvoorbeeld een periodiek over te slaan. Er zou echt een ambtenarenhandboek moeten komen waarin duidelijke gedragsregels staan en niet te vergeten de consequenties. De minister zou daar duidelijk beleid voor moeten maken. Nu is het helaas vaak nog zo dat er wordt geconcludeerd: “Ok, je wordt gepest en zoek het verder zelf maar uit.”
Reacties: 36
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervrag …
Je bent niet de enige. Ik heb soortgelijke ervaring bij een noordveluwse gemeente. Met mij is het goedgekomen, maar als ik daar aan terugdenk, is mij vooral de absurditeit van de zaak bijgebleven. Ongelofelijk ook dat iedereen daar aan mee werkt, incl. driftig schrijvende P&O-ers t.b.v. 'onafhankelijke verslaglegging' *proest* vaak ook uit pure angst anders zelf onderwerp van discussie te worden. En oh ja, ik ben geen lid van een vakbond, want die lui maken het alleen maar erger....
Ze moeten soms huilen op de werkvloer. Ik heb het idee dat er veel meer achter zit. Bijvoorbeeld ambtelijke corruptie nog veel hoger in de top.
"Horen, zien en zwijgen" is geen oplossing, maar maakt het probleem alleen maar groter.
http://wijdoendatzo.wordpress.com/2014/05/30/pes …
Wordt Binnenlands Bestuur alleen door gemeenteambtenaren of -bestuurders gelezen? Er zijn zelden reacties van rijks- en provincieambtenaren/bestuurders op de artikelen in Binnenlands Bestuur.
In de NRC van gisteren stond:
"Minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher (PvdA) maakte donderdag bekend extra aandacht te gaan besteden aan het probleem van pesten op de werkvloer. De minister reageerde daarmee op een pleidooi van PvdA-Kamerlid John Kerstens. Kerstens wees op recent onderzoek waaruit blijkt dat pesten op het werk toeneemt."
erg bedankt voor Uw reactie en de openhartigheid op Uw website. Erg nuttige verwijzingen. Wat mij betreft moet Uw voormalige gemeente ook toegevoegd worden aan het bovengenoemde lijstje van gemeenten die de fout zijn ingegaan. Ook voor de gezins- en familieleden leden heeft het een enorme impact!
Door de slechte economische arbeidsmarkt en de leeftijd is weggaan geen optie meer. Het lied van Frans Halsema: "Vluchten kan niet meer" schiet dan te binnen.
Wel spijtig te lezen dat U na drie jaar procederen en na in het gelijkgesteld te zijn door de rechter na terugkomst op de werkvloer weer werd gepest en daarna zonder vergoeding ontslag hebt genomen. Misschien kunt U alsnog een schadevergoeding eisen?
Nog een open deur " de gepeste van vandaag is de pester van morgen".
wellicht vind je de antwoorden op je vragen in de reacties op dit artikel. Het is wel heel erg ongepast voor een ambtenaar om in de baas zijn tijd (en zo te zien aan de formulering namens de baas) artikelen te becommentariëren......als ik je manager zou zijn had je nu een schorsingsbesluit van BenW op je bureau liggen......
Zij treiteren je net zo lang tot je ziek wordt, dan roepen ze je op om te komen werken en als je niet verschijnt omdat de bedrijfsarts verklaart dat je ziek bent, geven B&W je strafontslag wegens werkweigering.
Je krijgt dan geen salaris meer en geen WW-uitkering of welke uitkering dan ook omdat je door dat strafontslag verwijtbaar werkloos bent.
Zo word je niet alleen psychisch kapot gemaakt, maar zagen B&W ook nog eens de financiële poot onder je bestaan vandaan.
Het is niet te geloven maar toch doen B&W van Zevenaar dat zo. En na het verschijnen van het boek van Arthur Gotlieb bleek ook nog dat zij zich lieten bijstaan door dezelfde "adviseur" die managers van de NZa hadden ingehuurd om Arthur Gotlieb de deur uit te werken.
Meer informatie is te vinden op mijn weblog "Intimifdatie, psychisch geweld en andere wegpestpraktijken van de gemeente Zevenaar": http://bit.ly/1wskjph
Het gesprek verliep op dezelfde wijze als bij de heer Gotliep. In mijn opgevraagde personeelsdossier zat het logboek van het voormalige afdelingshoofd en wat stond er o.a. in: "aantekeningen van 12 januari 2011: “functioneringsgesprek .......: zeer moeizaam; zij begon met aanval; ik zette tegenaanval in. Dit is wel goed gegaan; heel feitelijk en rustig. Ik heb het gevoel dat ik haar heb afgeslacht. Zo heeft zij het ook ervaren denk ik. Alleen we zijn er nog niet; ik verwacht dat ze terug gaat vechten. Het is nu 1-1, maar dit moet 3-1 voor ons worden.” De daarop volgende dag schrijft de leidinggevende: “ ….. ze zegt niets over gisteren”.
Nog gekker werd het later toen de melding ongewenste omgangsvormen bleef liggen en er ineens na een jaar door 2 advocaten van Capra interviews werden gehouden bij de pesters voor 22.000 euro om uit te zoeken of er nog draagvlak was voor een positie binnen de afdeling. En dit terwijl er eerder in een gesprek met meerdere getuigen werd gezegd dat men niets meer met betrokkene te maken wilde hebben met de letterlijke tekst: "Net als thuis wanneer ze daar geen seks met je willen hebben". De uitkomst was bedoeld voor de ontslagprocedure. Dit alles vond plaats bij de afdeling Juridische Zaken van de gemeente Haarlem waar één ambtenaar van HRM het volledige ontslagproces aanstuurde. Als strategisch adviseur, als schrijver van de ontslagbrief, als ambtenaar integriteit en als indiener van een klacht (formeel ongegrond verklaard) tegen de inspecteur van de arbeidsinspectie van het Ministerie die de gemeente eerder een waarschuwing had gegeven. Het hoger beroep tegen het ontslagbesluit is twee jaar geleden ingediend en staat bij de Centrale Raad voor Beroep nog steeds niet op de rol. Vreemd dat de burgemeester die integriteit in zijn portefeuille heeft, nooit ingreep. Als voorzitter van het Genootschap van Burgemeesters is de heer Schneiders vaak normstellend in het nieuws is. Ik heb overigens nog steeds respect voor deze burgemeester.
Het A+O-fonds gemeenten heeft een registratiesysteem ontwikkeld dat hierbij ook inzetbaar is.
Maar dat wil allemaal niet zeggen dat als het klopt wat het onderzoek oplevert, er werk aan de winkel is. Ondernemingsraden moeten hun wettelijke taak oppakken en nagaan hoe het zit met de bovengemelde voorzieningen. Het is hun taak na te gaan of de wet, in dit geval de Ambtenarenwet, wordt nageleefd.
Belanghebbende heeft afdoende aangetoond dat de klachtencommissie niet onafhankelijk was. Hoe de ombudsman later alsnog concludeerde dat de cie. toch onafhankelijk was, is een raadsel. De klacht van de gepeste bij de ombudsman was om een inhoudelijk antwoord te krijgen op haar klacht en daar is de Ombudsman volledig aan voorbij gegaan. De klachten van pesten zijn door de Ombudsman niet onderzocht. Zelf heeft de Ombudsman de klacht 1,5 jaar laten liggen en vervolgens de gemeente Haarlem een reprimande gegeven dat die er met 15 maanden te lang over heeft gedaan en voortaan schriftelijk zal moeten melden als een klacht in minnelijk overleg blijft liggen! Het niet in behandeling nemen had maar één bedoeling en dat is dat de klacht zowel bij de Ombudsman als bij de rechter niet meer aan bod zou komen. De eerste neemt normaal geen klachten in behandeling als een zaak onder de rechter is en de rechtbank betrekt een klacht daarna ook niet meer in de ontslagzaak. Heel slimme truc die de Ombudsman niet heeft doorzien volgens de reactie aan de gemeente in het rapport. Op het moment van de klacht was er nog geen arbeidsconflict. Op het moment van in behandeling van de klacht nemen wel!.
Smallingerland wil ambtenaren met een zelfbedachte reden ontslaan, rechters vernietigen besluiten. Natuurlijk is smallingerland in beroep gegaan tegen uitspraak rechtbank Leeuwarden.
Citaat 2: Ambtenaren lopen zelfs bijna vijf keer zoveel kans op pesten op het werk dan ieder andere werknemer
Rekensom: 17% * 5 = 85% van de ambtenaren wordt structureel gepest! Door wie dan? Door die overige 15% of pest iedereen elkaar?
Het thema "Integriteitsbevordering" lijkt nu een groeimarkt voor werk voor adviesbureaus en advocatenkantoren. Als het op papier maar klopt!
tijd om eens terug naar de basisschool te gaan.
Citaat twee leidt tot de conclusie dat gewone werknemer: ambtenaar een verhouding 1:5 kent als het om gepest worden gaat.
Die zitten dus beide al in die 17% vercalculeerd.
Uw rekenkunsten deugen dus niet.
Het kan geen toeval meer zijn dat jouw afdelingshoofd verlekkerd schrijft : "ik heb het gevoel dat ik haar heb afgeslacht".
Arthur Gotlieb heeft het in zijn boek over een coach van zijn managers als hij het heeft over de Butcher ("de Slachter").
Mijn managers hadden dezelfde adviseur ("de Slachter") ingehuurd om mij de deur uit te werken.
Het wordt tijd dat al deze "Slachters" uit de overheidsinstellingen verdwijnen en dat we die met zijn allen gaan ontBunten.
http://bit.ly/1mgvG2L