Overheid discrimineert ouderen
Bij werving en selectie van personeel discrimineert het rijk nog steeds op leeftijd. Vooral Defensie maakt het bont. Bijna tien jaar bestaat de wet die verbiedt om leeftijdsonderscheid te maken op de arbeidsmarkt. ‘Leeftijd’ scoort hoog in het aantal klachten dat het College voor de Rechten van de Mens binnenkrijgt. Van de totaal 634 verzoeken om een oordeel vorig jaar, gingen er 135 over leeftijd. ‘We zien maar het topje van de ijsberg’, stelt ondervoorzitter van het College Chila van der Bas.
Bij werving en selectie van personeel discrimineert het rijk nog steeds op leeftijd. Vooral Defensie maakt het bont.
Verboden onderscheid
Bijna tien jaar bestaat de wet die verbiedt om leeftijdsonderscheid te maken op de arbeidsmarkt. Maar de praktijk is weerbarstig. Neem de gemeente in Noord-Holland die op haar website een ‘aanbestedingsspecialist met 1-2 jaar werkervaring’ vraagt. Of het detacheringsbedrijf dat voor een gemeente in het zuiden een ‘pas afgestudeerde’ zoekt voor een administratieve functie. Duidelijk is dat veel werkzoekenden niet op deze vacatures kunnen reageren. En dat mag niet. De kans is groot dat er in deze voorbeelden sprake is van een verboden onderscheid volgens de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid (WGBL).
Promotiekansen
Sinds de WGBL in 2004 van kracht werd, scoort ‘leeftijd’ hoog in het aantal klachten dat het College voor de Rechten van de Mens jaarlijks binnenkrijgt. Die gaan vaak over werving en selectie, maar ook over zaken als arbeidsvoorwaarden, promotiekansen, ontslag en bejegening kunnen worden voorgelegd. Van de totaal 634 verzoeken om een oordeel vorig jaar, gingen er 135 over leeftijd. ‘We zien maar het topje van de ijsberg’, stelt ondervoorzitter van het College Chila van der Bas. ‘Wie echt een procedure wil beginnen, moet daar veel energie in steken en daar komen weinigen aan toe.’
Verbazing werkgevers
Dat leeftijdsonderscheid nog steeds veel voorkomt, komt deels door onbekendheid met de uitvoering van de wet. Van der Bas: ‘We komen nog steeds werkgevers tegen die oprecht verbaasd zijn wanneer ze horen dat wat ze doen, bij wet verboden is. Maar wie vraagt naar iemand met 3-5 jaar ervaring, sluit alle mensen met meer werkervaring uit, En de supermarkt die adverteert met: “vul je zakgeld bij ons aan” sluit indirect iedereen uit die ouder is dan 25 jaar.’ Wanneer er een goede reden is, mag er van de wet worden afgeweken, dat is de zogeheten objectieve rechtvaardiging die de wet eist (art. 7 WGBL). Maar volgens Van der Bas zijn er in de praktijk bij leeftijdsonderscheid niet zo vaak uitzonderingen aan de orde.
Slechte prestatie rijksoverheid
Opvallend is de slechte prestatie van de rijksoverheid, met name van Defensie. Het College merkt dat juist dit ministerie nog steeds veel onderscheid op leeftijd maakt, terwijl het daar geen objectieve rechtvaardiging voor heeft. Des te meer is dit opmerkelijk omdat Defensie zich langer op de WGBL kon voorbereiden dan andere ministeries: met een overgangsregeling tot 2008, om reden dat er verhoudingsgewijs veel jonge mensen bij Defensie werken. Kortgeleden nog volgde de rechtbank Arnhem een oordeel van het College dat het ministerie van Defensie zich schuldig maakt aan leeftijdsdiscriminatie, omdat het bij reorganisatie werknemers met 35 of meer pensioenjaren achterstelt bij de plaatsingsvolgorde.
Klachten over leeftijdsontslag
Numeriek gaat het om bescheiden aantallen, maar relatief gezien zijn de getallen opmerkelijk. Zo sprak het College in de eerste zeven maanden van dit jaar 25 leeftijdsoordelen uit. Maar liefst vier hiervan betreffen de rijksoverheid: drie gaan over Defensie en één over het ministerie van Veiligheid & Justitie (V&J), ook een goede bekende van het College, door veel klachten over het leeftijdsontslag wegens vroegpensioen in penitentiaire inrichtingen. Vorig jaar gingen 36 van de 212 oordelen over leeftijd (16 procent). Minstens vier hiervan handelden over de overheid: ook toen waren er drie oordelen over Defensie; één betrof de gemeente Katwijk.
Er is natuurlijk wel een klein probleempje. Dat criterium jong/oud zorgt sowieso voor een hoop gesoebat. Daarbij, onderscheid op basis van leeftijd vinden we niet kunnen, althans, dat vindt een meerderheid in dit land. Ethiek zullen we maar zeggen. Met die inzichten hebben we mee te dealen. Maar de praktijk is weerbastig. Ons selectiesysteem lijkt in de praktijk alles waar het stempel ouder op kan worden geplakt uit te sluiten (in ieder geval in onze perceptie). Uitsluiten van ouderen is totaal verkeerd natuurlijk. Het gaat om 'smans unieke bijdrage aan de te behalen resultaten van een organisatie. Dat kunnen dus ook prima 60+sers zijn met een jong van geest mentaliteit, helemaal niks mis mee. We zullen anders moeten selecteren, anders kijken naar de arbeidsmarkt. Functies moeten niet leidend zijn maar het werk. Maar we zullen ook anders naar beloning moeten kijken. Doorwerken maar met een financieel stapje terug. Wij zullen moeten wennen aan het feit dat we voor de grote groep geen continue stijgende salarisontwikkeling tot aan het pensioen kunnen garanderen. Op het moment dat het past een stapje terug te doen in niveau of werktijd, dan pas je salaris daar op aan. Het grote compeseren vanuit het verleden, de verworven rechten (vanuit werknemers) en de prijs/kwaliteit(vanuit werknemers) moet van tafel. Door dat soort maatregelen worden ouderen dan vanzelf weer aantrekkelijker op de arbeidsmarkt.
We zijn dus helemaal niet geholpen met wel of geen leeftijdsdiscriminatie, of met quota. We zijn geholpen met maatregelen die werkzekerheid bevorderen ipv baanzekerheid. Een arbeidsmarkt die de waarde van de individuele bijdrage op de juiste waarde kan schatten en dus een duurzame arbeidsparticipatie ondersteunt.